Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 3. Matematik – Skala



Lektionsplanering: Skala i Matematik

Lektionsplanering: Skala i Matematik

Årskurs: Årskurs 3
Ämne: Matematik
Tema: Skala

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Förståelse för och användning av geometriska former och begrepp, inklusive skala. Eleven kan använda och förklara begrepp kopplade till geometriska former.
Beräkningar av omkrets och area av geometriska former. Eleven kan utföra enkla beräkningar av omkrets och area.
Använda matematik i praktiska situationer och problem. Eleven kan lösa problem med hjälp av matematiska metoder.

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till skala (10 min)

  • Diskutera med eleverna vad skala är och ge exempel på var de sett skala, till exempel på kartor och i ritningar.
  • Visa en karta och påpeka skalan, förklara hur den används för att avbilda verkligheten i förminskad storlek.

2. Praktiska exempel (15 min)

  • Använd en linjal för att mäta föremål i klassen (t.ex. ett skrivbord, en bok) och rita dem i mindre skala (t.ex. 1:10).
  • Låt eleverna mäta och rita minst tre föremål i skala.

3. Övning med skala (20 min)

  • Ge eleverna uppgifter där de ska räkna ut måtten för olika föremål i skala (t.ex. om en bok är 30 cm lång, vad blir den i skala 1:5?).
  • Låt dem arbeta i par för att lösa uppgifterna och diskutera sina beräkningar.

4. Reflektion och uppsamling (5 min)

  • Samla klassen igen och be eleverna att dela sina upptäckter och vad de lärt sig under lektionen.
  • Diskutera hur skala kan vara användbar i deras liv.

Ämnesinnehåll

  • Skala: Vad är skala och hur används det?
  • Ritning i skala: Hur man ritar föremål i en mindre storlek.
  • Mätning: Användning av linjal och noggrannhet i mätning.
  • Utvärdera mått: Förståelse för omvandlingar av storlekar till en skala.
  • Praktiska exempel: Använda begreppet skala i vardagen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Skala Ett förhållande mellan storleken i verkligheten och storleken på en bild eller modell. Från latin “scala”, som betyder “stege”.
Mätning Processen att fastställa storleken, längden, vikten etc. av ett objekt. Från latin “metiri”, som betyder “mäta”.
Förminskning Att göra något mindre i storlek, som vid ritning i skala. Från latin “minuere”, som betyder “förminska”.
Avbilda Att skapa en representation av något, exempelvis i bild eller modell. Från latin “repraesentare”, som betyder “att presentera igen”.
Proportion Ett förhållande mellan två eller flera saker. Från latin “proportio”, som betyder “relation”.

Diskussionsfrågor

  • Varför tror ni att skala är viktigt att förstå?
  • Kan ni ge exempel på situationer där ni kan använda skala?
  • Hur skulle ni förklara skillnaden mellan verklig storlek och avbildad storlek till någon?

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att skapa en egen karta över klassrummet i skala. De ska börja med att mäta olika föremål i klassrummet, som dörrar, skrivbord och stolpar, och sedan rita en enkel karta i skala 1:20. De kommer kunna använda kartan för att placera ut olika saker, som exempelvis sittplatser eller var de kan hänga upp sina ryggsäckar.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är skala? [Elevernas svar]
Hur använde ni skala i era uppgifter? [Elevernas svar]
Vad tyckte ni var mest intressant med skala? [Elevernas svar]
Hur kan vi använda skala i framtiden? [Elevernas svar]
Vilka utmaningar stötte ni på? [Elevernas svar]

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja ett rum i sina hem och mäta föremål för att skapa en karta i skala 1:50. De ska inkludera viktiga möbler och dörrar.

Citat

“Matematik är som att se världen genom en lins.” – Unbekant

Detta citat antyder hur matematik, och speciellt begrepp som skala, hjälper oss att förstå och representera världen på ett tydligare sätt.



Modern Tillbaka-knapp