Lektion. Åk. 6. Svenska – Dramatisering av litterära verk

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 6

Ämne: Svenska

Tema: Dramatisering av ett litterärt verk

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska analysera och diskutera litterära verk med utgångspunkt i författarens syfte och budskap. Eleven förstår och kan redogöra för handlingen och karaktärerna i en litterär text.
Eleverna ska uttrycka sig i skrift och tal i olika genrer. Eleven kan skriva en sammanhängande text utifrån angivet syfte och situation.
Eleverna ska delta i samtal och diskussioner, ställa frågor och argumentera. Eleven kan delta i samtal, ställa frågor och ge omdömen om texter.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till dramatisering (10 min)

  • Förklara vad dramatisering innebär och dess syfte.
  • Ge exempel på hur man kan omvandla en text till en scen.
  • Diskutera varför dramatik kan fördjupa förståelsen av litterära verk.

2. Val av scen och karaktärer (15 min)

  • Fördela eleverna i grupper och låt dem välja en scen från en känd bok eller novell.
  • Diskutera vilka karaktärer som finns och deras egenskaper.
  • Bestämma vem som ska spela vilken roll.

3. Repetitioner (15 min)

  • Ge grupperna tid att öva på sina scener.
  • Ge stöd och svara på frågor när de förbereder sina framträdanden.

4. Framträdanden (10 min)

  • Låt varje grupp framföra sin scen för klassen.
  • Efter varje framträdande, ställ frågor och diskutera vad som hände i scenen och hur karaktärerna verkade.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Dramatisering: Eleverna lär sig att tolka och presentera texter genom dramatisering, vilket hjälper dem att förstå djupare.
  • Karaktärsanalys: Eleverna får analysera karaktärerna i sina valda scener och förstå deras motivationer.
  • Samarbete: Genom grupparbetet lär sig eleverna viktiga färdigheter om hur man arbetar tillsammans.
  • Muntlig framställning: Eleverna övar på att uttrycka sig muntligt och tillämpa dramatiska tekniker.
  • Kreativ tolkning: Eleverna ges möjlighet att tolka och sätta sin egen prägel på litterära verk.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Dramatisering Process där en text sätts i scen för att spelas upp. Från grekiska “drama” som betyder “handling”.
Karaktär En person eller varelse i en berättelse. Av latin “character” som betyder “prägel, kännetecken”.
Scen Det ställe där en skådespel sker. Från franska “scène” som betyder “scen”.
Tolkning Att ge en förståelse av något, ofta en text eller konstverk. Från latin “interpretatio” som betyder “tolkning”.
Presentation Visning av ett arbete inför en grupp. Från latin “praesentatio” som betyder “översikt”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan dramatisering hjälpa oss att förstå en karaktärs motivation?
  • B. Vilka känslor tror ni att skådespelarna försöker förmedla genom sin framställning?
  • C. Kan ni ge exempel på hur olika tolkningar av samma text kan leda till olika dramatiseringar?

Aktivitet

Under aktiviteten ska eleverna arbeta i grupper och framföra sina valda scener. Varje grupp får två minuter för att framföra sin scen. Efter varje framträdande får övriga elever ställa frågor om scenen och diskutera de val som har gjorts. Detta ger möjlighet för interaktion mellan grupperna och tillfälle för reflektion över skådespeleriet.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilken bok eller novell valde ni att dramatisera? [Elevens svar]
Vilka karaktärer var med i er scen? [Elevens svar]
Hur upplevde ni att förbereda er för framträdandet? [Elevens svar]
Vad var det roligaste med att dramatisera? [Elevens svar]
Kände ni att ni förstod karaktären bättre efter dramatiseringen? [Elevens svar]
Hur påverkade grupparbetet er upplevelse? [Elevens svar]
Vad skulle ni göra annorlunda om ni fick göra om dramatiseringen? [Elevens svar]
Vilka känslor ville ni förmedla i er scen? [Elevens svar]

Hemuppgift

Eleverna ska välja en bok de har läst under terminen och skriva en kort uppsats (1 A4-sida) där de beskriver sin favoritkaraktär, varför de valde den karaktären och hur de skulle dramatisera en scen med den karaktären.

Citat

”Konsten att skriva är att kunna föreställa sig omvärlden.” – Gustaf Fröding, 190

Detta citat fångar essensen av hur dramatisering kan vara en konstart där eleverna får möjlighet att utforska och uttrycka sina egna föreställningar om litterära verk genom handling.


Modern Tillbaka-knapp