Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 1
Ämne: Svenska
Tema: Skapa egna sagor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att läsa och skriva med fokus på att utveckla fantasi och kreativitet. Genom att arbeta med berättande texter får eleverna en grund för läsförmåga och språkförståelse. | Eleverna kan delta i samtal om berättelser och visa förståelse för enstaka handlingar och karaktärer. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till sagoskapande (10 min)
- Prata om vad en saga är och dess typiska kännetecken.
- Ge exempel på kända sagor som eleverna kanske känner till.
- Diskutera vad som gör en saga intressant och spännande.
- Ställ frågor som: “Vad är en hjälte?” och “Vilka problem måste en hjälte lösa?”.
2. Gruppindelning och brainstorming (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper om 3-4.
- Ge dem tid att brainstorma en egen saga, där de tillsammans kommer på karaktärer och handling.
- Låt varje grupp skriva ner sina idéer på papper.
3. Skriva sagan (15 min)
- Ge tid för grupperna att skriva ner sin saga.
- Uppmuntra dem att tänka på början, mitt och slut, och att vara kreativa.
- Läraren går runt och hjälper grupperna med skrivandet.
4. Berättande och feedback (10 min)
- Grupperna får chans att läsa upp sin saga för klassen.
- Efter varje framförande kan klasskamrater ge positiv feedback och ställa frågor om sagan.
Ämnesinnehåll
- Sagas struktur: En saga innehåller ofta en början, mitt och slut, vilket hjälper till att forma berättelsen.
- Karaktärer: Att tänka på karaktärerna och deras personligheter är viktigt för att berika berättelsen.
- Moral: Diskussion om vad en saga kan lära oss, både moraliskt och praktiskt.
- Kreativitet: Att utlopp för sin fantasi och våga tänka utanför ramarna är centralt i sagoskapande.
- Samspel och samarbete: Arbetet i grupper främjar kommunikation och laganda.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Saga | En berättelse med fantastiska inslag ofta inkluderande hjältar och äventyr. | Kommer från det fornnordiska ordet “saga”, vilket betyder “berättelse”. |
Karaktär | En person eller varelse i en berättelse. | Härstammar från det grekiska ordet “charaktēr”, som betyder “prägling”. |
Äventyr | En händelse med spänning och osäkerhet. | Kommer från det latinska “adventura”, vilket betyder “som ska hända”. |
Problem | En utmaning som karaktärer måste övervinna. | Härstammar från latinets “problema”, som betyder “det som sätts fram”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilken typ av karaktär skulle du vilja vara i en saga, och varför?
- B. Vad tycker du är den viktigaste lärdomen från sagor?
- C. Kan sagor ibland spegla verkliga livssituationer? Ge exempel!
Aktivitet
Eleverna ska skapa en visuell presentation av sin saga, antingen genom att rita bilder som representerar viktiga scener eller genom att använda digitala verktyg som till exempel bildbehandlingsprogram. Denna aktivitet kan stärka deras förståelse för berättelsens flöde och hjälpa dem att visualisera sina sagor mer konkret. Eleverna kan också sätta ihop en “sagobok” där de skriver ner och illustrerar deras skapelser.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad handlar din saga om? | Utvecklar utifrån elevens saga |
Vilka karaktärer finns med i din saga? | Namn och beskrivning |
Vad är problemet i berättelsen? | Sammanfattar skillt |
Hur löser dina karaktärer problemet? | Beskriver lösning |
Vilken del av processen tyckte du var roligast? | Elevens eget val |
Hur skulle du förändra din saga? | Utvecklar skapa |
Vilket ord lärde du dig idag? | Nyanserar nya begrepp |
Varför är det viktigt att dela med sig av sina berättelser? | Beskriver vikten av kommunikation |
Hemuppgift
Eleverna ska skapa en illustrerad saga att ta med till nästa lektion. De ska inkludera en titel, tre till fem handlingspunkter och minst fyra bilder som relaterar till deras berättelse. Sagan ska skrivas på minst två sidor A4 och illustreras med färgglada bilder.
Citat
*”Det mest fantastiska med saga är att de aldrig tar slut, de fortsätter i våra sinnen.”* – Anonym
Dett citat understryker vikten av fantasi och att berättelser kan leva vidare genom lyssnandet och skapandet.