Balladen om en bruten näsa
Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____
Stadie: Åk. 4 – 6
Ämne: Svenska
Tema: Litteratur och textanalys
Ordkollen
Orden i listan nedan är bra att känna till i ämnet, och särskilt bra att känna till för att lyckas väl med arbetsbladet.
| Ämnesbegrepp | Förklaring | Synonymer |
|---|---|---|
| Ballad | En berättande sång eller dikt som ofta handlar om en berättelse | Sång, dikt |
| Karaktär | En person eller figur i en berättelse | Gestalt, person |
| Tema | Det centrala ämnet eller budskapet i en text | Ämne, budskap |
| Konflikt | En kamp eller motsättning mellan olika krafter | Strid, motsättning |
| Symbolik | Användning av symboler för att representera något | Tecken, betydelse |
Faktafrågor
Vad handlar "Balladen om en bruten näsa" om?
Vilka är huvudkaraktärerna i balladen?
Hur påverkar konflikten i berättelsen karaktärerna?
Kan du ge ett exempel på symbolik som används i texten?
Vilket tema verkar vara det centrala i balladen?
Flervalsfrågor
Vad är en ballad?
a) En typ av roman
b) En berättande sång eller dikt
c) En faktatextVilken känsla förmedlar berättelsen?
a) Glädje
b) Sorg
c) SpänningVem är berättare i texten?
a) En av karaktärerna
b) En anonym röst
c) En historisk personVad händer med näsan i titeln?
a) Den bryts
b) Den läker
c) Den försvinnerVilket av följande påståenden är sant?
a) Balladen utspelar sig i en skola
b) Balladen handlar om vänskap
c) Balladen handlar om en konflikt mellan två personer
Sanna eller falska påståenden
Balladen handlar om en bruten näsa.
Karaktären är en hjälte i berättelsen.
Konflikten är mellan två vänner.
Berättelsen slutar lyckligt.
Symbolik är inte viktigt i en ballad.
Kortessäfrågor
Beskriv hur karaktärerna förändras under berättelsens gång.
Vilka känslor väcker balladen hos läsaren? Ge exempel.
Diskussionsfrågor
Diskutera hur temat i "Balladen om en bruten näsa" relaterar till verkliga livet.
Hur tolkas konflikten i berättelsen, och vad kan man lära sig av den?