En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. “Min mamma är en ängel” (2001) av G. Lundgren. Identitet, vänskap och kulturell förståelse. [Åk. 4 – 6]

LEKTIONSPLANERING

Årskurs: 4-6

Ämne: Svenska

Tema: Identitet, vänskap och kulturell förståelse

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för att utveckla sin förmåga att reflektera och samtala om innehåll och språkbruk.Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del utvecklar samtalen och diskussionerna.
Eleverna ska också få möjlighet att läsa texter med olika perspektiv och teman för att kunna samtala om och tolka dessa.Eleven för enkla resonemang om innehållet i olika texter.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till boken “Min mamma är en ängel” (10 min)

  • Presentera boken och författaren Gunilla Lundgren.
  • Berätta kort om huvudpersonerna Angelica och Flori och deras olika bakgrunder.
  • Diskutera varför boken handlar om vänskap, identitet och kulturella skillnader.
  • Fråga eleverna om de har hört talas om romska dialekter eller om de vet något om romsk kultur.

2. Läsning och diskussion (15 min)

  • Läs ett avsnitt från boken högt för eleverna.
  • Dela in eleverna i grupper och låt dem diskutera hur Angelica och Flori skildras i boken.
  • Be eleverna fundera på hur Flori behandlas av andra och vad som gör henne annorlunda.
  • Diskutera skillnader och likheter mellan de två huvudpersonerna.

3. Reflektion över teman (15 min)

  • Ställ frågor om bokens teman: Vad innebär det att vara annorlunda? Hur kan man hjälpa någon som känns utanför?
  • Diskutera begreppen vänskap och förståelse mellan kulturer.
  • Låt eleverna ge exempel på hur de kan vara en bra vän till någon som är annorlunda.

4. Sammanfattning och avslutning (10 min)

  • Sammanfatta diskussionen och be eleverna att fundera på vad de lärde sig om vänskap och kulturella skillnader.
  • Ge eleverna en kort skriftlig uppgift att fundera på innan nästa lektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Romska dialekter: Förklara att Flori och Angelica talar olika varianter av romska. Romska är ett språk med många dialekter, och det talas av romer i olika delar av världen, inklusive Europa.
  • Kulturell förståelse: Diskutera hur böcker som “Min mamma är en ängel” hjälper oss att förstå andra kulturer och livsstilar. Vad betyder det att vara en del av en minoritet?
  • Vänskap och empati: Vad innebär det att vara en bra vän? Hur visar vi empati för andra, och varför är det viktigt att förstå varandras bakgrunder?
  • Naivistisk konst: Boken innehåller svartvita illustrationer i naivistisk stil. Förklara hur denna konststil använder enkla linjer och bilder för att uttrycka känslor och berättelser.
  • Mänskliga rättigheter: Ta upp att boken handlar om en romsk flicka och hur romer har behandlats i historien. Diskutera vikten av mänskliga rättigheter och jämlikhet.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
Romska dialekterVarianter av romskt talade språk, olika beroende på region.Romska härstammar från Indien och språket har influerats av många språk under historien.
Naivistisk konstEnkel konststil där detaljer och perspektiv ofta förenklas för att skapa en känsla av spontanitet och direkt uttryck.Från franska “naïve”, som betyder “naiv”, en stil som växte fram på 1900-talet.
EmpatiFörmåga att förstå och känna med en annan människas känslor.Från grekiska “empatheia”, som betyder känsla eller lidande, sammansatt av “en” (in) och “pathos” (känsla).

Diskussionsfrågor

A. Hur skulle du känna om du var tvungen att lämna ditt hemland och börja ett nytt liv i ett land där ingen förstår ditt språk eller dina traditioner?

B. Vad betyder det att vara en bra vän? Kan en vän vara helt olik dig själv men ändå vara en god vän?

C. Vad tror du skulle hända om Angelica inte hjälpte Flori? Hur kan vi som människor hjälpa varandra när vi är olika?

Aktivitet

Låt eleverna skapa sina egna karaktärer som kommer från olika delar av världen och prata om deras bakgrund, familj och kultur. Eleverna ska använda sig av kreativitet och fantasi för att ge liv åt sina karaktärer och skriva en kort berättelse om en händelse i deras liv, kanske en situation där de hjälper någon annan. Denna aktivitet ger eleverna möjlighet att uttrycka sig genom skrivande och fantasi samtidigt som de lär sig om andra kulturer.

Exit-ticket

FrågaSvar
Vad handlar boken “Min mamma är en ängel” om?En romsk flicka som heter Flori och hennes vän Angelica.
Vad betyder det att vara en bra vän?Att visa empati, lyssna och vara stödjande när någon behöver det.
Vad är en romsk dialekt?En dialekt som talas av romer, en folkgrupp med ursprung i Indien.
Hur skildras Flori i boken?Hon är annorlunda och behandlas inte alltid som alla andra.
Vad innebär naivistisk konst?En enkel konststil som uttrycker känslor genom förenklade bilder.
Hur kan man hjälpa någon som känner sig utanför?Genom att visa förståelse och vara en bra vän.
Vad tycker du om att läsa böcker som tar upp olika kulturer?Elevernas egna svar beroende på diskussionen.
Vad har boken “Min mamma är en ängel” för budskap?Elevernas egna svar beroende på diskussionen.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort berättelse om en gång de hjälpte någon som var annorlunda än de själva. Berättelsen ska fokusera på vänskap, empati och förståelse för kulturella skillnader. Om eleverna inte har någon sådan upplevelse, kan de skriva om hur de skulle vilja hjälpa någon i en liknande situation.

Citat

“Det enda sättet att göra ett bra jobb är att älska det du gör.” – Steve Jobs, 2005

Detta citat handlar om vikten av passion och engagemang i sitt arbete och sin omgivning. Det knyter an till boken “Min mamma är en ängel”, där vi ser hur Angelica engagerar sig för att hjälpa Flori, och genom sitt engagemang lär sig mer om vänskap och empati.


×