Lektion. Svenska. ”Till vår ära” (2001) av A. Leiva Wenger. Kulturmöten och språk. [Gymnasiet]

A. Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Svenska 1
Tema: Kulturmöten och språk

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
I kursen behandlas litterära och språkliga uttryck i olika kulturer och deras betydelse för identitet och samhälle. Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet.
Eleverna får möjlighet att reflektera över och analysera texter utifrån olika perspektiv och kulturella kontexter. Eleven kan läsa, reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som anknyter till det lästa.

[Lgr 22, Svenska 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till novellen och författaren (10 min)

  • Presentera Alejandro Leiva Wenger och hans verk.
  • Diskutera kort novellens tema och handling.
  • Ge bakgrund till varför "Till vår ära" är betydelsefull.
  • Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper om kulturmöten.

2. Läsning av novellen (15 min)

  • Eleverna läser novellen "Till vår ära" individuellt.
  • Be eleverna notera ord eller fraser som de tycker är intressanta eller svåra.
  • Diskutera lässtrategier som kan användas för att förstå texten bättre.
  • Ställ frågor om textens innehåll under läsningen.

3. Gruppdiskussion (15 min)

  • Dela in klassen i små grupper.
  • Diskutera novellens teman och karaktärer.
  • Reflektera över språket och hur det speglar kulturella skillnader.
  • Sammanfatta gruppdiskussionerna för klassen.

4. Avslutande reflektion (10 min)

  • Be eleverna att skriva ner sina tankar kring hur språket kan påverka en persons identitet.
  • Diskutera som helklass om hur kulturmöten kan se ut i deras egna liv.
  • Sammanfatta lektionen och förbereda för nästa tillfälle.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Kulturmöten: Förståelse för hur olika kulturer interagerar och påverkar varandra, både positivt och negativt.
  • Språklig variation: Hur olika språk och dialekter kan markera identitet och tillhörighet.
  • Litterär analys: Förmågan att tolka och analysera litterära verk utifrån kulturella och språkliga perspektiv.
  • Identitet: Hur språk och kultur formar individers och gruppers identitet.
  • Berättarperspektiv: Förståelse för hur olika berättarröster kan påverka läsarens uppfattning av en text.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Kulturmöte Mötet mellan olika kulturer och deras interaktioner. Kommer från latin "cultura" som betyder odling.
Identitet Självuppfattning och hur man ser sig själv i relation till andra. Kommer från latin "identitas" som betyder likhet.
Novell En kort, sammanhängande berättelse ofta med en moral. Kommer från latin "novella", som betyder nyhet.
Språklig variation Skillnader i språkbruk beroende på faktorer som region, social grupp eller situation. "Variation" kommer från latin "variatio" som betyder förändring.
Berättarperspektiv Vem som berättar historien och hur det påverkar berättelsen. "Perspektiv" har sitt ursprung i latin "perspectivus", som betyder att se igenom.

Diskussionsfrågor

A. Hur påverkar språket din identitet och hur ser du på andra kulturer? Kan du ge exempel på situationer där detta har varit tydligt för dig?
B. Tänk på en kultur som du har kommit i kontakt med. Hur har dina uppfattningar förändrats genom dessa möten? Vad har du lärt dig?
C. Vad betyder det att vara en del av en kultur? Kan man tillhöra flera kulturer samtidigt, och i så fall hur?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en kort teaterföreställning baserad på novellen "Till vår ära". De ska framföra en scen som de tycker fångar novellens teman kring kulturmöten och språklig variation. Efterföljande diskussion ska handla om hur de valde att tolka berättelsen och vilka kulturella aspekter de ville lyfta fram. Denna aktivitet ska främja kreativitet och fördjupad förståelse för novellen.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad handlar novellen "Till vår ära" om? Novellen handlar om en mammas kamp i en ny kultur.
Vilka teman utforskas i berättelsen? Kulturmöten och språkbarriärer.
Hur påverkar berättarperspektivet läsarens förståelse? Det skapar avstånd och insyn.
Vilka känslor väcker novellen hos dig? Personliga reflektioner kan variera.
Hur ser du på interaktioner mellan olika kulturer i din egen vardag? Reflektioner baserade på egna erfarenheter.
Vilka språkliga utmaningar kan man ställas inför i en ny kultur? Att förstå och använda ett nytt språk.
Vad betyder kulturmöten för din identitet? Individuella perspektiv på identitet.
Hur kan litteratur hjälpa oss att förstå andra kulturer? Genom att erbjuda insikter och perspektiv.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort essä där de reflekterar över sina egna kulturmöten. De ska beskriva en specifik händelse där de har stött på en annan kultur och hur det har påverkat deras syn på sig själva och andra. Uppgiften ska innehålla en analys av språkets roll i mötet och avslutas med en personlig reflektion om lärdomarna från denna upplevelse.

Citat

”Språk är den största tillgången en människa kan ha.” – Nelson Mandela (1990)
Detta citat understryker språkets betydelse för identitet och kommunikation, vilket knyter an till lektionens tema om kulturmöten. Genom att förstå och hantera olika språk kan vi bygga broar mellan kulturer och skapa en djupare förståelse för varandra.


Modern Tillbaka-knapp