A. Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Svenska 1
Tema: Samhörighet och tillhörighet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska kunna läsa och analysera litterära texter från olika tider och genrer. | Eleven kan översiktligt återge innehållet i några centrala svenska och internationella skönlitterära verk och annat berättande. |
Eleverna ska kunna skriva olika typer av texter, både skönlitterärt och sakprosa. | Eleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter, som är sammanhängande och begripliga samt till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. |
Eleverna ska kunna delta i diskussioner och muntliga framställningar. | Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. |
[Gy11, Svenska 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Presentera temat "gemenskap" och dess betydelse i både litteratur och samhälle.
- Ge exempel på hur gemenskap skildras i Lina Ekdahls "Gemenskap".
- Diskutera kort om elevernas egna erfarenheter av gemenskap och tillhörighet.
- Ställ öppna frågor för att väcka intresse för ämnet.
2. Textanalys av "Gemenskap" (15 min)
- Läs utvalda delar av texten högt för klassen.
- Analysera stil, språk och teman i texten.
- Diskutera hur författarens val bidrar till känslan av gemenskap.
- Identifiera och diskutera centrala begrepp som används i texten.
3. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i smågrupper för att diskutera frågor kring gemenskap och tillhörighet.
- Be grupperna att tänka på både positiva och negativa aspekter av gemenskap.
- Låt dem förbereda en kort sammanfattning av sina diskussioner.
- Varje grupp presenterar sina tankar för klassen.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
- Sammanfatta diskussionerna och koppla tillbaka till textanalysen.
- Ställ frågor som uppmanar till reflektion över vad gemenskap innebär för eleverna idag.
- Ge eleverna möjlighet att skriva ner sina tankar om gemenskap.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Gemenskapens betydelse. Gemenskap kan beskrivas som en känsla av samhörighet och tillhörighet till en grupp. Detta kan inkludera familj, vänner, skolkamrater eller kulturella grupper. Vanliga missförstånd inkluderar att gemenskap alltid är positiv, när den i själva verket kan leda till utanförskap för individer som inte passar in.
- Litterär gemenskap. Många författare skapar gemenskaper i sina verk för att utforska teman kring tillhörighet och identitet. Detta kan leda till djupare insikter om mänskliga relationer och samhällets dynamik.
- Sociala medier och gemenskap. I dagens digitala samhälle kan gemenskap skapas genom sociala medier. Det är viktigt att diskutera både fördelar och nackdelar med detta, som exempelvis ytliga relationer kontra djupare anslutningar.
- Kulturella olika former av gemenskap. Olika kulturer har olika sätt att definiera och värdera gemenskap. Det kan vara intressant att utforska hur dessa skillnader påverkar individers känsla av tillhörighet.
- Kamp mellan individer och grupper. I många litterära verk finns en kamp mellan individens behov och gruppens förväntningar. Att förstå denna dynamik är avgörande för att kunna analysera litterära teman.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Gemenskap | En känsla av tillhörighet och samhörighet med en grupp eller samhälle. | Kommer från "gemensam" som har germanskt ursprung. |
Tillhörighet | Känslan av att vara en del av en grupp eller ett sammanhang. | Härstammar från "till" och "höra", där "höra" kommer från fornnordiska. |
Identitet | Den uppfattning en individ har om sig själv och sin plats i världen. | Kommer från latinets "identitas", vilket betyder "det som är detsamma". |
Diskussionsfrågor
A. Hur definierar du gemenskap? Är det alltid något positivt, eller kan det också ha negativa aspekter?
B. Kan sociala medier skapa äkta gemenskap, eller är det en illusion? Diskutera fördelarna och nackdelarna med digital gemenskap.
C. Tänk på en gång när du kände dig utanför en gemenskap. Vad orsakade känslan, och hur påverkade det dig?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om fyra och får i uppdrag att skapa en egen kort berättelse som handlar om gemenskap. Berättelsen skall innehålla minst tre olika karaktärer som får olika perspektiv på vad gemenskap innebär. Grupperna ska sedan framföra sina berättelser för klassen, antingen genom att läsa högt eller genom att spela upp en kort teaterpjäs. Aktiviteten syftar till att få eleverna att tänka kreativt kring temat och att utforska olika perspektiv på gemenskap.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad betyder gemenskap för dig? | En känsla av tillhörighet och stöd. |
Hur kan litteratur skildra gemenskap? | Genom att utforska karaktärers relationer. |
Nämn en negativ aspekt av gemenskap. | Exkludering av individer som inte passar in. |
Hur påverkar sociala medier vår känsla av gemenskap? | Både positivt och negativt; kan skapa ytliga relationer. |
Vad är ett exempel på kulturell gemenskap? | Traditioner som samlar människor, som högtider. |
Hur kan vi skapa gemenskap i klassrummet? | Genom aktiviteter och öppen kommunikation. |
Vad är viktigt för att känna sig inkluderad? | Acceptans och gemensamma intressen. |
Hur kan vi hantera konflikter inom en gemenskap? | Genom dialog och förståelse. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort reflekterande uppsats där de beskriver en gemenskap de tillhör, exempelvis sin familj, vänskapsgrupp eller en sportklubb. De ska inkludera vilka faktorer som bidrar till gemenskapens styrka och vilka utmaningar som kan uppstå. Uppsatsen ska vara mellan 400-600 ord och lämnas in nästa lektion.
Citat
“Människor är skapade för gemenskap, och utan gemenskap kan vi inte vara hela.” – Desmond Tutu, 2008. Detta citat belyser vikten av gemenskapen i våra liv och knyter an till lektionens tema genom att understryka att vi som människor behöver varandra för att känna oss kompletta och förstådda.