En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. “Min familj anlände hit i en marxistisk idétradition” (2013) av Athena Farrokhzad. Identitet och kultur. [Gymnasiet]

Min familj anlände hit i en marxistisk idétradition

Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Svenska 1
Tema: Identitet och kultur

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Analyser av skönlitteratur och film utifrån tema, stil, berättarperspektiv och kontextEleven kan läsa, reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som anknyter till det lästa.
Diskussioner kring identitet, kultur och samhälleEleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp.
Berättande och argumenterande texterEleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter, som är sammanhängande och begripliga samt till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation.

[Läroplan för gymnasiet, Svenska 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till temat identitet och kultur (10 min)

  • Presentera lektionens syfte och mål.
  • Diskutera kort vad identitet och kultur innebär.
  • Ge exempel på hur identitet kan påverkas av familj och samhälle.
  • Ställ frågor till klassen för att få igång diskussionen.

2. Genomgång av texten "Min familj anlände hit i en marxistisk idétradition" (15 min)

  • Läs högt ur texten och stanna upp för att förklara svåra begrepp.
  • Diskutera textens huvudteman och centrala budskap.
  • Fråga eleverna om deras egna reflektioner kring texten.
  • Analysera författarens perspektiv och stil.

3. Gruppdiskussion om identitet (15 min)

  • Dela in klassen i smågrupper.
  • Be varje grupp diskutera hur kulturell bakgrund formar identitet.
  • Ställ frågor som "Hur påverkar vårt arv vår identitet?".
  • Be grupperna sammanfatta sina diskussioner och rapportera tillbaka.

4. Avslutande reflektion och sammanfattning (10 min)

  • Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen.
  • Fråga eleverna om de har förändrat sin syn på identitet och kultur efter lektionen.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Marxismens påverkan på identitet: Diskutera hur marxistisk teori kan påverka människors syn på samhällsklasser och identitet. Många missförstår marxism som enbart ekonomisk teori, men den påverkar även kulturella och sociala identiteter.

  • Familjebakgrundens roll: Utforska hur en familjs historia och traditioner formar individens identitet. Det är vanligt att elever inte reflekterar över hur starkt deras familjebakgrund påverkar dem.

  • Kulturell mångfald: Ta upp hur olika kulturer interagerar och influerar varandra i dagens samhälle. Det är lätt att se kulturer som statiska, men de är i ständig förändring.

  • Språk och identitet: Diskutera hur språk och uttryckssätt är kopplade till identitet. Många kan tro att språk bara är kommunikation, men det bär med sig kulturella värderingar och identitet.

  • Integration och identitet: Reflektera över hur integration påverkar identitet och kulturella normer. Det är vanligt att tänka att integration är enkel, men det kan skapa komplexa identitetskrockar.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
MarxismEn politisk och ekonomisk teori som betonar klasskamp och kollektivt ägande.Härstammar från Karl Marx, tysk filosof.
IdentitetSjälvuppfattning och de egenskaper som definierar en individ eller grupp.Från latin "identitas", vilket betyder "samma".
KulturSamling av normer, värderingar, traditioner och uttryck inom en grupp.Från latin "cultura", som betyder "odling".
IntegrationProcess där olika grupper smälter samman i ett samhälle.Från latin "integratio", som betyder "att göra hel".
TraditionÖverförda vanor och sedvänjor som bevaras inom en kultur.Från latin "traditio", vilket betyder "överlämnande".

Diskussionsfrågor

A. Hur tror ni att kulturell identitet kan påverka en persons livsval och möjligheter? Kan detta leda till klyftor i samhället?
B. Vilken roll tror ni att språk spelar i formandet av identitet? Kan man vara en del av en kultur utan att tala dess språk?
C. I vilken utsträckning tror ni att familjens politiska och sociala värderingar påverkar individens identitet? Är detta något som kan förändras över tid?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en visuell affisch som representerar olika aspekter av identitet och kultur relaterat till texten "Min familj anlände hit i en marxistisk idétradition". De ska inkludera citat från texten, begrepp som de anser vara centrala och bilder som symboliserar deras tolkningar. Efter att affischerna har skapats, kommer varje grupp att presentera sin affisch för klassen, vilket främjar diskussion och reflektion.

Exit-ticket

FrågorSvar
Vad betyder identitet för dig?Personlig definition av identitet.
Hur påverkar kultur vår syn på oss själva?Kultur formar våra värderingar.
Vilka traditioner har betydelse för din familj?Beskrivning av familjetraditioner.
Hur kan språk påverka vår identitet?Språk är en del av vår kulturella identitet.
Vad är marxism i korthet?En teori om klasskamp och ägande.
Hur ser du på integration i dagens samhälle?Reflektioner över integration.
Vad innebär kulturell mångfald för oss?Positiva och negativa aspekter av mångfald.
Hur kan vi påverka vår egen identitet?Genom medvetna val och handlingar.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (1-2 sidor) om hur deras egen familjebakgrund har påverkat deras identitet. De ska reflektera över både positiva och negativa aspekter samt diskutera hur kulturella och politiska värderingar har format deras syn på sig själva och omvärlden. Uppsatsen kan sedan användas som grund för diskussioner i nästa lektion.

Citat

”Det är inte vad vi är födda till, utan vad vi gör med det vi har fått, som gör oss till vad vi är.” – Nelson Mandela, 1994.
Detta citat kopplar till lektionens tema genom att belysa vikten av val och handlingar i formandet av identitet, vilket är centralt i Athena Farrokhzads text.


×