Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska. ”Förr i tiden i skogen” (1993) av T. Tidholm. Längtan och lärande. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Längtan och lärande i skogen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Genomgång av berättande texter och hur de kan struktureras med inledning, handling och avslutning. Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. I texterna använder eleven stor bokstav, punkt och frågetecken samt kan stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter.
Lässtrategier för att förstå och tolka texter. Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt.
Diskutera teman och budskap i litteraturen. Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till boken (10 min)

    • Presentera boken "Förr i tiden i skogen" och dess författare.
    • Berätta kort om handlingen och huvudkaraktären Natan.
    • Diskutera vad skola innebär och varför Natan längtar dit.
    • Ställ frågor till klassen om deras egna erfarenheter av skolan.
  2. Högläsning av texten (15 min)

    • Läs utvalda stycken ur boken högt för klassen.
    • Pausa för att diskutera och reflektera över viktiga delar av texten.
    • Be eleverna att tänka på vad bokstäverna kan representera för dem.
  3. Diskussion och reflektion (15 min)

    • Dela in eleverna i små grupper för att diskutera sina tankar om Natan och skolan.
    • Ställ frågor som "Vad tror ni att Natan känner?" och "Hur skulle ni reagera i hans situation?".
    • Låt grupperna dela sina tankar med klassen.
  4. Skriva egna berättelser (10 min)

    • Ge eleverna tid att skriva en kort berättelse om något de längtar efter.
    • Uppmana dem att tänka på hur de kan strukturera sina texter med inledning, handling och avslutning.
    • Avsluta med att låta några elever läsa sina berättelser högt.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Berättande texter: Lär dig vad som kännetecknar en berättande text, inklusive inledning, handling och avslutning.
  • Lässtrategier: Förstå hur man använder olika strategier för att läsa och förstå texter bättre.
  • Känslor och längtan: Reflektera över vad känslor som längtan innebär för oss och hur det kan påverka våra handlingar.
  • Diskussion och samarbete: Utveckla förmågan att diskutera och arbeta tillsammans med klasskamrater för att dela idéer.
  • Skriva egna texter: Träna på att uttrycka sig i skrift och formulera egna berättelser.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Längtan En stark önskan att ha eller vara någonstans. Kommer från fornnordiska "langta" som betyder "att sakna".
Skola En institution för undervisning och lärande. Från grekiska "scholē" som ursprungligen betydde "avkoppling" eller "ledighet".
Berättelse En redogörelse för händelser, ofta i form av en historia. Kommer från latin "narratio" som betyder "återberättande".
Bokstav En symbol som representerar ett ljud i ett språk. Från gammalfranska "lettre", som betyder "bokstav, tecken".
Känsla En emotionell reaktion på en händelse eller situation. Kommer från latin "sentire" som betyder "att känna".

Diskussionsfrågor

A. Tänk om Natan hade fått bestämma själv om han ville gå till skolan eller stanna hemma. Vad tror ni han skulle ha valt och varför?

B. Om du fick träffa Natan, vad skulle du vilja berätta för honom om skolan? Finns det något du skulle vilja varna honom för?

C. Längtan kan ibland vara en bra sak, men den kan också göra oss ledsna. Hur kan vi hantera längtan på ett bra sätt?

Aktivitet

Eleverna ska skapa en egen "skolbok" där de skriver och illustrerar sina egna berättelser om saker de längtar efter. De får använda papper, färger och andra material för att göra sina böcker personliga. Aktiviteten syftar till att förstärka elevernas förståelse för att skriva berättande texter och att uttrycka sina känslor genom konst. Efter att böckerna är klara kan eleverna få möjlighet att läsa dem för klassen, vilket också stärker deras muntliga färdigheter.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad handlar boken "Förr i tiden i skogen" om? En pojke som längtar till skolan.
Vem är huvudkaraktären i berättelsen? Natan.
Hur reagerar Natans pappa på hans längtan? Han är tveksam men ändrar sig.
Vad betyder ordet "längtan"? En stark önskan.
Vilka känslor kan längtan väcka? Glädje, sorg, hopp.
Hur ser skolan ut i Natans tid? Den är annorlunda än idag.
Varför är bokstäver viktiga för Natan? De öppnar nya världar för honom.
Vad tyckte ni om att läsa boken tillsammans? Elevernas egna svar.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort berättelse hemma om något de längtar efter, liknande Natan i boken. De ska använda sig av en tydlig struktur med inledning, handling och avslutning. Berättelsen ska också innehålla minst tre meningar om varför de längtar efter detta. Hemuppgiften ska lämnas in nästa lektion.

Citat

”Längtan är den som för oss fram.” – Hjalmar Söderberg, 1913.
Detta citat beskriver hur längtan kan motivera oss att sträva efter något bättre. I lektionen diskuteras hur Natan använder sin längtan för att driva sig själv mot skolan och lärande, vilket knyter an till temat för vår lektion.


Modern Tillbaka-knapp
×