Lektionsplanering
Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Identitet och gemenskap
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Läsning av skönlitteratur och andra texter för barn. | Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. |
Berätta om och diskutera texters innehåll och budskap. | Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. |
Skriftligt berättande med tydlig struktur. | Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. |
Samtala om identitet och gemenskap i olika sammanhang. | Eleven kommenterar och återger delar av innehållet och visar grundläggande läsförståelse. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till boken "Jag och alla" (10 min)
- Presentera boken och dess tema om identitet och gemenskap.
- Förklara hur texten och bilderna förmedlar olika barns erfarenheter.
- Ställ frågor om vad identitet innebär för eleverna.
- Berätta om författaren Ylva Karlsson och illustratören Sara Lundberg kort.
2. Läsning av utvalda uppslag (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge varje grupp ett uppslag från boken.
- Läs uppslaget högt och diskutera barnets identitet och tankar.
- Låt varje grupp sammanfatta sina tankar och dela med klassen.
- Ställ frågor om hur likheter och olikheter mellan barnen framkommer.
3. Diskussionsmoment om gemenskap (15 min)
- Diskutera begreppet gemenskap utifrån boken.
- Fråga eleverna hur de känner sig i olika gemenskaper (familj, klass, vänner).
- Låt eleverna ge exempel på hur man kan visa gemenskap och stödja varandra.
- Diskutera varför det är viktigt att känna gemenskap.
4. Skriva egna presentationer (10 min)
- Be eleverna skriva en kort presentation om sig själva i stil med boken.
- Inkludera namn, något som gör dem unika och en fråga till nästa barn.
- Låt eleverna läsa sina presentationer högt för klassen.
- Diskutera hur alla barn är olika men också lika på vissa sätt.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
Identitet: Eleverna får en förståelse för vad identitet innebär, både personligt och socialt. De lär sig att identitet formas av erfarenheter, familj och sociala interaktioner.
Gemenskap: Diskutera vikten av gemenskap och hur det kan påverka ens identitet. Eleverna får reflektera över hur de känner sig i olika grupper.
Berättande: Genom att skriva och berätta om sig själva får eleverna träna på att formulera sig och uttrycka sina tankar i skrift.
Lässtrategier: Eleverna får öva på att läsa och förstå berättande texter, vilket är en viktig del av utvecklingen i svenska språket.
Kreativt tänkande: Genom att ställa frågor till varandra utvecklar eleverna sitt kritiska tänkande och sin förmåga att resonera.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Identitet | Det som gör en person unik, inklusive personliga egenskaper och erfarenheter. | Från latin "identitas", som betyder "att vara likadan". |
Gemenskap | En grupp av individer som delar något gemensamt, t.ex. intressen eller värderingar. | Från gammalsvenska "gemenskap". |
Presentation | En muntlig eller skriftlig redovisning av information om en person eller ett ämne. | Från latin "praesentatio", att visa fram. |
Reflektion | Att tänka efter och överväga något, ofta om egna upplevelser och tankar. | Från latin "reflectere", att vända tillbaka. |
Diskussionsfrågor
A. Hur påverkar våra olika identiteter hur vi uppfattar oss själva och andra i vår klass?
B. Vad tycker ni är viktigt för att känna sig som en del av en gemenskap? Kan ni ge exempel?
C. Om ni fick en superkraft som gjorde att ni kunde förändra en sak i er identitet, vad skulle det vara och varför?
Aktivitet
Eleverna får arbeta i par för att skapa en "Identitetstavla". De kommer att använda tidningar, färgpapper och bilder för att visualisera vad som gör dem unika. Varje elev kommer att klippa ut bilder och ord som representerar deras intressen, familj, och drömmar. När tavlorna är klara får varje par presentera sin tavla för klassen och förklara betydelsen av de valda bilderna och orden.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad betyder identitet för dig? | Identitet är vad som gör mig unik. |
2. Nämn två saker som formar din identitet. | Min familj och mina vänner. |
3. Hur känns det att vara en del av en gemenskap? | Det känns tryggt och roligt. |
4. Nämn en likhet mellan dig och en klasskamrat. | Vi gillar samma sport. |
5. Vad skulle du vilja veta mer om andra barn? | Deras drömmar och intressen. |
6. Varför är det viktigt att känna gemenskap? | För att vi stödjer och hjälper varandra. |
7. Hur kan vi visa uppskattning för varandra? | Genom att ge beröm och hjälpa. |
8. Vad lärde du dig idag? | Att alla har en unik historia. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att intervjua en familjemedlem och ställa frågor om deras barndom och identitet. De ska skriva ner svaren och göra en kort presentation om vad de har lärt sig. Denna uppgift syftar till att öka förståelsen för hur identitet formas över tid och av olika erfarenheter.
Citat
”Jag är inte vad som hänt med mig. Jag är vad jag väljer att bli.” – Carl Jung, 1875-1961. Detta citat knyter an till lektionens tema genom att betona vikten av att forma sin egen identitet och att våra val spelar en stor roll i hur vi definierar oss själva.