Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 1 – 3
Kurs: Svenska
Tema: Ovetenskapliga studier och skön lögn
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska läsa och analysera litterära texter och andra texter av olika slag, och samtala om innehåll och budskap. | Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att innehållet tydligt framgår. |
Eleverna ska utveckla sin förmåga att skriva egna texter, både i handskrift och digitalt. | Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. I texterna använder eleven stor bokstav, punkt och frågetecken samt kan stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till ovetenskapliga studier (10 min)
- Presentera temat för lektionen och boken "Ovetenskapliga studier".
- Diskutera vad ovetenskapliga studier innebär.
- Ge exempel på absurda eller humoristiska inslag i litteraturen.
- Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper om skönlitteratur.
Läsning av urval ur texten (15 min)
- Läs ett urval ur texten högt för klassen.
- Använd en engagerande och dramatiserad ton för att fånga intresset.
- Diskutera de humoristiska och absurda inslagen i historien.
- Be eleverna fundera på vad som är verkligt och vad som är fantasi.
Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Låt grupperna diskutera sina tankar kring textens innehåll.
- Uppmuntra dem att dela med sig av sina egna idéer om vad som kan vara ”skön lögn”.
- Samla ihop gruppernas tankar och för att sammanfatta diskussionen.
Skrivuppgift (10 min)
- Ge eleverna i uppgift att skriva en egen kort novell med ett absurd eller humoristiskt inslag.
- Ge exempel på teman de kan välja, som "min pappa har magiska krafter".
- Förklara vikten av en tydlig inledning, handling och avslutning.
- Låt dem börja skriva och ställ frågor under tiden för att hjälpa dem på traven.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Skönlitteratur: Eleverna ska förstå vad skönlitteratur är och kunna ge exempel på litterära verk.
- Absurditet och humor: Eleverna ska lära sig att identifiera absurda och humoristiska inslag i texter.
- Textanalys: Eleverna ska få verktyg att analysera och diskutera litterära texters innehåll och budskap.
- Kreativt skrivande: Eleverna ska öva på att skriva egna berättelser med en tydlig struktur.
- Gruppdiskussion: Eleverna ska träna på att diskutera och dela med sig av sina tankar i grupp.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Ovetskap | Att något inte är vetenskapligt bevisat eller erkänns inom vetenskapen. | Svenska, från "icke" + "vetenskap" |
Absurditet | Något som är ologiskt eller meningslöst, ofta med komiska inslag. | Franska "absurde" |
Humor | En förmåga att se det roliga eller komiska i situationer eller texter. | Latin "humor" |
Novell | En kort skönlitterär berättelse som ofta har en överraskande slut. | Franska "nouvelle" |
Diskussionsfrågor
A. Om du kunde förvandla något i din kropp till något annat, vad skulle det vara och varför? Diskutera med din grupp om varför detta val är roligt eller intressant.
B. Tror ni att det finns gränser för hur mycket fantasi vi kan använda i våra berättelser? Varför eller varför inte? Ge exempel på situationer där fantasi kan vara viktigt.
C. Om något i vår verklighet plötsligt blev absurt, hur skulle det förändra våra liv? Diskutera scenarier och deras möjliga konsekvenser.
Aktivitet
Eleverna ska skapa egna illustrationer av en scen från sina noveller. De får använda färgpennor och papper för att rita vad de har skrivit om. Detta ger dem möjlighet att visualisera sina idéer och koppla sin fantasi till det de har skrivit. Eleverna kan sedan presentera sina bilder för klassen och berätta om sina berättelser.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är ovetenskapliga studier? | Studier som inte är vetenskapligt bevisade. |
2. Ge ett exempel på något absurd i texten. | Pappas fingrar förvandlade till varmkorvar. |
3. Vilka känslor väcker humor för dig? | Skratt, glädje, lättnad. |
4. Vad är syftet med skön litteratur? | Att underhålla, få oss att tänka och känna. |
5. Hur kan vi använda absurditet i vår egen skrivning? | Genom att tänka utanför boxen och vara kreativa. |
6. Vad tyckte du om att läsa texten? | Personliga svar. |
7. Vad har du lärt dig idag? | Personliga insikter. |
8. Varför är det viktigt att diskutera litteratur? | För att förstå olika perspektiv och idéer. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort berättelse hemma om en händelse som inte är sann, men som kunde ha hänt. Berättelsen ska innehålla absurda eller komiska inslag, som att en katt pratar eller en förälder blir förvandlad till ett djur. De ska även illustrera sin berättelse på ett papper. Denna uppgift syftar till att uppmuntra kreativt tänkande och skriftlig uttrycksförmåga.
Citat
”Fantasi är viktigare än kunskap.” – Albert Einstein, 1931. Detta citat påminner oss om vikten av kreativitet och fantasi, vilket är centralt i lektionen om ovetenskapliga studier och skön lögn. Fantasi kan leda till nya idéer och perspektiv, och det är något som eleverna kommer att öva på i sina egna berättelser.