Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Rim och dikt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att läsa och samtala om olika texter och författarskap samt att reflektera över innehåll och budskap. | Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. |
Eleverna ska utveckla sin förmåga att skriva olika typer av texter och använda skrivstrategier. | Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. |
Eleverna ska få möjlighet att arbeta med rim och rytm i texter och att skapa egna dikter. | Eleven skriver berättande texter med tydlig inledning, handling och avslutning. |
Eleverna ska läsa och kommentera olika typer av texter. | Eleven kommenterar och återger delar av innehållet och visar grundläggande läsförståelse. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till rim och dikt (10 min)
- Berätta kort om boken "Halsen rapar, hjärtat slår" och dess författare.
- Diskutera vad rim och rytm är och varför de är viktiga i dikter.
- Läs ett eller två exempel från boken högt för klassen.
- Ställ öppna frågor om vad eleverna tyckte om texterna.
2. Skapande av egna rim (15 min)
- Dela in eleverna i par eller små grupper.
- Ge varje grupp ett tema att skriva en kort dikt eller några rim kring.
- Uppmuntra dem att använda ord från boken som inspiration.
- Låt grupperna presentera sina skapelser för klassen.
3. Analys av en dikt (10 min)
- Välj en dikt från boken och gå igenom den tillsammans med klassen.
- Diskutera teman, känslor och budskap i dikten.
- Fråga eleverna vad de tror att författaren vill förmedla.
- Låt eleverna ge sina egna tolkningar av dikten.
4. Reflektion och summering (15 min)
- Samla eleverna och diskutera vad de lärt sig om rim och dikt.
- Fråga dem vad som var roligast och mest utmanande under lektionen.
- Sammanfatta de viktigaste punkterna som tagits upp.
- Ge dem en uppgift att fundera på en egen dikt eller rim till nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Rim och rytm: Att förstå vad rim är och hur det används i dikter. Eleverna ska kunna identifiera rim och experimentera med rytm i sina egna skapelser.
- Diktens struktur: Att känna till att dikter kan ha olika former och strukturer, och att de kan uttrycka känslor och tankar på olika sätt.
- Språk och bildspråk: Att arbeta med språk och att förstå hur bilder och metaforer kan förstärka dikters budskap.
- Kreativt skrivande: Att skapa egna texter och dikter utifrån egna erfarenheter och känslor.
- Läsa och förstå: Att läsa dikter och reflektera över deras innehåll för att utveckla sin läsförståelse.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Rim | En ljudlikhet mellan ord i slutet av versrader i dikter. | Kommer från fornsvenska "rim", som betyder "att sjunga". |
Rytm | Den regelbundna takt eller mönster i musik eller poesi. | Från grekiska "rhythmos", som betyder "flöde". |
Dikt | En litterär form som uttrycker känslor och tankar, ofta med rim. | Från latinska "dictare", som betyder "att tala". |
Metafor | En bildlig beskrivning där ett ord eller uttryck överförs till något annat. | Grekiska "metaphora", som betyder "överföring". |
Bildspråk | Användningen av bilder och metaforer i språk för att skapa en viss känsla. | Både från latinska och grekiska ord för "bild" och "språk". |
Diskussionsfrågor
A. Vad betyder rim för dig och hur tror du att det påverkar känslan i en dikt? Kan rim göra en dikt roligare eller mer minnesvärd? Diskutera i grupper.
B. Om du skulle skriva en dikt om ett minne från ditt liv, vilket minne skulle det vara och hur skulle du använda rim för att berätta den historien?
C. Tänk på en dikt ni har läst tidigare. Vilka känslor väckte den hos dig? Tror du att dikten skulle kunna påverka andra på samma sätt? Varför eller varför inte?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa egna dikter med hjälp av rim och rytm. De ska arbeta i par och välja ett tema, exempelvis "vänskap" eller "naturen". Varje par ska skapa en kort dikt som innehåller minst tre rimord. Efter att de har skrivit sina dikter, får de presentera dem för klassen. Under presentationen uppmuntras eleverna att använda olika tonlägen och uttryck för att ge liv åt sina ord.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är rim? | En ljudlikhet mellan ord. |
2. Ge ett exempel på en dikt du gillar. | (Eleven svarar) |
3. Vad tycker du är svårt med att skriva dikter? | (Eleven svarar) |
4. Hur kan du använda rim i din egna dikt? | (Eleven svarar) |
5. Vad tycker du om att läsa dikter? | (Eleven svarar) |
6. Vilken känsla vill du förmedla i din dikt? | (Eleven svarar) |
7. Vad lärde du dig idag? | (Eleven svarar) |
8. Hur kan vi arbeta mer med rim i framtiden? | (Eleven svarar) |
Hemuppgift
Skriv en kort dikt om något som är viktigt för dig. Använd minst tre olika rim och tänk på hur du kan få rytm i din dikt. Dela gärna med dig av din dikt i klassen nästa gång. Du kan också illustrera din dikt med bilder som passar till vad du skriver om.
Citat
”Dikter är de vackraste orden, fångna i ett ögonblick av känsla.” – Maya Angelou, 1993. Detta citat knyter an till lektionen genom att betona vikten av känsla och uttryck i poesi, vilket är centralt för både att läsa och skriva dikter.