En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. ”Tid för poesi” (2024) av Ann Boglind & Anna Nordlund. Tid och litteratur. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: 4-6
Kurs: Svenska
Tema: Tid och poesi

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska läsa och analysera skönlitteratur och andra texter, samt samtala om dem.Eleven samtalar om bekanta ämnen på ett sätt som till viss del upprätthåller samtalen.
Eleverna ska få möjlighet att skriva olika slags texter, däribland dikter och sagor.Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation.
Eleverna ska få kännedom om olika litterära genrer, som poesi.Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med flyt och visar grundläggande läsförståelse.
Eleverna ska arbeta med språkets forma och innehåll genom att läsa och diskutera olika texter.Eleven för också enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter.
Eleverna ska få en förståelse för både klassisk och modern litteratur.Eleven söker och väljer med viss säkerhet information från ett avgränsat urval av källor.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till poesi (10 min)

  • Förklara vad poesi är och dess olika former.
  • Presentera temat tid som ett centralt element i diktsamlingen.
  • Ge exempel på korta dikter från samlingen.
  • Diskutera hur tid kan påverka känslor och perspektiv i dikter.

2. Läsning av utvalda dikter (15 min)

  • Välj en dikt för klassen att läsa tillsammans.
  • Be eleverna att följa med och anteckna sina intryck.
  • Ställ frågor om dikten för att stimulera diskussion.
  • Dela även upp eleverna i mindre grupper för att läsa andra dikter.

3. Samtala om teman (10 min)

  • Diskutera med hela klassen om de olika teman som kan hittas i dikterna.
  • Be eleverna att ge exempel på hur tid skildras i dikterna.
  • Förklara hur konstverk kan förstärka eller förändra dikters budskap.

4. Skriva egen dikt (15 min)

  • Ge eleverna instruktioner för att skriva en egen dikt med tid som tema.
  • Uppmuntra dem att tänka på känslor och bilder i sin dikt.
  • Låt eleverna dela sina dikter i små grupper efter skrivandet.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Diktens struktur: Förståelse för hur dikter kan vara uppbyggda och använda olika stilistiska grepp.
  • Tolkning av känslor: Hur dikter kan uttrycka känslor och tankar om tid och andra ämnen.
  • Illustrationens betydelse: Hur bilder kan påverka vår förståelse av en dikt.
  • Historiska perspektiv: Hur tid har skildrats i litteraturen från olika tidsperioder.
  • Skriva poesi: Utveckling av egna poetiska uttryck och förståelse för skrivprocessen.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
PoesiEn litterär genre som använder språket på ett konstnärligt sätt för att förmedla känslor och tankar.Från grekiska "poiesis", vilket betyder "skapande".
TidskalaEn representation av tidens gång, ofta i form av en linje med olika markeringar för viktiga händelser.Kommer från latin "temporalis", vilket betyder "av tid".
MetaforEn bildlig jämförelse där ett ord eller en fras används för att representera något annat.Från grekiska "metaphora", vilket betyder "överföring".
StämningKänslan eller atmosfären som skapas av en text eller ett konstverk.Från gamla svenska "stämning", relaterat till "stämma".
SymbolEtt tecken eller en bild som representerar något annat, ofta mer abstrakt.Från grekiska "symbolon", vilket betyder "tecken" eller "signal".

Diskussionsfrågor

A. Hur påverkar olika tidsperspektiv (dåtid, nutid, framtid) hur vi upplever en dikt? Kan en dikt förändra vårt perspektiv på tid?

B. Tänk på en viktig händelse i ditt liv. Om du skulle skriva en dikt om den, hur skulle du använda tid som tema för att förmedla dina känslor?

C. Tror ni att tiden kan påverka hur vi tolkar konst? Ge exempel på hur en tidsperiod kan påverka förståelsen av en dikt eller ett konstverk.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om tre till fyra och får i uppdrag att skapa en egen "Poetisk tidslinje". Varje grupp väljer ett tema kopplat till tid, såsom barndom, framtid eller minnen, och skriver korta dikter (2-4 rader) som de placerar på en tidslinje. De ska även illustrera sina dikter med bilder eller symboler som förstärker deras budskap. Grupperna får sedan presentera sina tidslinjer för klassen.

Exit-ticket

FrågaSvar
Vad är poesi?En litterär genre.
Nämn en känd poet.Karin Boye.
Vad handlar dikten om som vi läste?Tid och känslor.
Hur kan bilder påverka en dikt?De förstärker budskapet.
Skriv en kort metafor om tid.Tid är en flod.
Vad betyder "stämning" i litteratur?Känslan i texten.
Nämn ett tema vi diskuterade idag.Tid.
Vilken känsla ville du förmedla i din dikt?Glädje/sorg/nostalgi.

Hemuppgift

Skriv en dikt på minst 10 rader där tid är ett centralt tema. Tänk på hur du kan använda olika stilistiska grepp, som metaforer och bilder, för att förstärka ditt budskap. Var beredd att dela din dikt i klassen vid nästa lektion. Om du har varit borta från lektionen, läs en dikt från samlingen och skriv en kort sammanfattning av dess tema och känslor.

Citat

”Tiden är en konstnär som målar våra minnen.” – Okänd
Detta citat uttrycker hur tiden formar och påverkar våra upplevelser och minnen, vilket är centralt i vår förståelse av poesi och litteratur. Genom att läsa och skriva om tid i dikter kan vi också reflektera över våra egna liv och minnen.


×