Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Svenska som andraspråk
Tema: Lässtrategier för olika texttyper och skrivprocessen och dess steg
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla strategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att skriva olika typer av texter, med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Fokus ligger på att eleverna ska utveckla förmågan att läsa och analysera texter samt att bearbeta och redigera egna skrivna texter.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna förklara och använda lässtrategier för att analysera och tolka olika typer av texter. Vidare ska eleven beskriva hur skrivprocessen genomförs samt ge exempel på och tillämpa de olika stegen i skrivprocessen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till lässtrategier (10 min)
- Förklara vad lässtrategier är och varför de är viktiga.
- Ge exempel på olika lässtrategier (skumläsa, noggrann läsning med anteckningar).
- Diskutera skillnader mellan att läsa faktatexter och litterära texter.
Genomgång av skrivprocessen (15 min)
- Presentera de olika stegen i skrivprocessen: planering, utkast, revidering, korrekturläsning och publicering.
- Visa hur digitala verktyg kan understödja skrivprocessen.
- Diskutera vikten av feedback i skrivande och hur man ger och tar emot respons.
Gruppaktivitet om texttyper (15 min)
- Låt eleverna arbeta i grupper för att identifiera och sammanfatta viktiga drag i olika texttyper.
- Ge varje grupp en specifik texttyp (berättande, informativ, instruktion).
- Låt grupperna presentera sina fynd för klassen.
Sammanfattning av lektionen (5 min)
- Sammanfatta vad som lärts om lässtrategier och skrivprocessen.
- Besvara eventuella frågor från eleverna.
Reflektion och diskussion (5 min)
- Be eleverna reflektera över hur de kan använda lärda strategier i sina egna studier.
- Diskutera hur de kan applicera skrivprocessen på kommande uppgifter.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort text (max 300 ord) med hjälp av lärda lässtrategier och steg i skrivprocessen. De får välja mellan att skriva en berättande text eller en faktatext och ska tillämpa planering och revidering i sin skrivprocess.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
- Vad är en lässtrategi? Svar: En metod för att förstå och tolka texter.
- Nämn ett steg i skrivprocessen. Svar: Planering, utkast, revidering, korrekturläsning, publicering.
- Varför är feedback viktigt i skrivande? Svar: Det hjälper till att förbättra textkvaliteten.
- Vilka skillnader finns mellan att läsa en faktatext och en berättande text? Svar: Faktatexter syftar till att informera, medan berättande texter syftar till att underhålla.
- Ge ett exempel på en lässtrategi. Svar: Skumläsa, noggrann läsning.
Hemläxa
Eleverna ska läsa en faktatext och en berättande text, och sedan skriva en sammanfattning av varje text (ca 150 ord per text).
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska välja en längre text, analysera hur författarens val av lässtrategi påverkar textens budskap och utseende, samt skriva en reflekterande text om detta (minst 500 ord). Detta ger möjlighet att visa djupare förståelse och analysförmåga.
Förslag för nästa lektion
Tillämpning av skrivstrategier i argumenterande texter
I nästa lektion ska eleverna lära sig att skriva argumenterande texter. Detta bygger vidare på innehållet från lektionen om skrivprocessen genom att fokusera på hur man strukturerar och formulerar argument i en text. Vi kommer även att diskutera vikten av att analysera målgruppen och syftet med texten, vilket är centrala moment i skrivprocessen.
Förberedelser
- Förbereda exempeltexter av olika texttyper.
- Skapa presentationsmaterial om lässtrategier och skrivprocess.
- Säkerställa tillgång till digitala verktyg för skrivande och revidering.