Arbetsblad. Naturvetenskap. Vatten och is. [Åk. 1 – 3]

# Vatten och Is

**Stadie:** Åk. 1 – 3  
**Ämne:** Naturvetenskap  
**Tema:** Vatten och is

## Ordkollen

Orden i listan nedan är bra att känna till inom ämnet vatten och is. Att förstå dessa ord hjälper dig att lyckas väl med arbetsbladet.

| **Ämnesbegrepp** | **Förklaring**                             | **Synonymer**       |
|-------------------|--------------------------------------------|---------------------|
| Smältpunkt        | Den temperatur då is blir till vatten      | Lösningspunkt       |
| Fryspunkt         | Den temperatur då vatten blir till is      | Stelningspunkt      |
| Vattenånga        | Vatten i gasform                           | Ångformig vatten    |
| Isflinga          | En liten bit is                            | Snöflinga (delar)    |
| Kall              | Låg temperatur                             | Kyla, nedkylning    |

## Faktafrågor

1. Vid vilken temperatur blir vatten till is?

2. Vad händer när is smälter?

3. Beskriv vad vattenånga är.

4. Vad är en isflinga?

## Sanna eller Falska Påståenden

Markera om påståendena är sanna (S) eller falska (F).

1. Vatten fryser vid 0 grader Celsius.

   S / F

2. Is har en högre smältpunkt än vatten.

   S / F

3. Vattenånga är en fast form av vatten.

   S / F

4. All isflingor är exakt lika stora.

   S / F

## Fyll i Luckor i Meningar

Fyll i de saknade orden från Ordkollen.

1. När vatten når sin __________ blir det till is.

2. __________ är när is blir till vatten igen.

3. En __________ är en liten bit is.

## Problemlösning

Tänk efter och svara på frågorna.

1. Om du har en iskub och sätter den i ett varmt rum, vad händer då?

2. Varför blir vatten till is när det blir kallt?

3. Vad kan du göra för att hålla vatten fruset längre?

Modern Tillbaka-knapp