En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 2. Samhällskunskap och Geografi – Mitt samhälle

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: 2
Ämne: Samhällskunskap och Geografi
Tema: Mitt samhälle

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att eleverna får en ökad förståelse för hur samhället är uppbyggt, samt hur människor lever och arbetar tillsammans. Eleverna kommer att utforska närmiljön och dess betydelse, samt olika yrken och roller i samhället.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna ge exempel på hur samhället och miljön påverkar varandra och beskriva några olika yrken i samhället.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till samhällsroller (10 min)

– Presentera begreppet samhällsroller och olika yrken.
– Använd roliga bilder av olika yrken för att entusiasmera eleverna.
– Fråga eleverna om deras drömyrken och låt dem dela sina tankar.

Utforska närmiljön (15 min)

– Ta med eleverna utanför klassrummet för att observera samhället omkring dem.
– Be eleverna att hitta olika byggnader och platser, som affärer, skolor och parker.
– Diskutera varför dessa platser är viktiga för samhället.

Sammanställning av yrken (15 min)

– Ha en gemensam diskussion där eleverna får namnge yrken de vill veta mer om.
– Presentera en kort video eller bilder om olika yrken och deras arbetsmiljöer.
– Låt eleverna få ge exempel på vad de tror att folk i dessa yrken gör.

Rolig aktivitet: Rollspel (10 min)

– Dela in eleverna i små grupper och ge varje grupp ett yrke att spela.
– Ge dem några minuter att förbereda en kort presentation av sitt yrke.
– Låt grupperna framföra sina presentationer för klassen.

Aktivitet

Eleverna får skapa en “min stad”-posters där de ritar och skriver om sina drömmar om hur deras samhälle skulle se ut och vilka byggnader och yrken de vill ha i sin stad.
Beräknad tidsåtgång: 50 minuter

Exit-ticket

– Vad är ett yrke?
Svar: Ett yrke är något man jobbar med för att tjäna pengar eller hjälpa andra.
– Namnge ett yrke som du vill ha när du blir stor.
Svar: (Eleven själv väljer, t.ex. läkare, lärare, brandman)
– Varför är det viktigt med olika yrken i samhället?
Svar: För att samhället ska fungera bra behöver vi olika människor som gör olika saker.
– Nämn två platser i ditt samhälle.
Svar: (Exempel: skola, affär, park)
– Vad lärde du dig idag om ditt samhälle?
Svar: (Eleven själv svarar, t.ex. om viktiga platser eller yrken)

Hemläxa

Eleverna får i uppdrag att rita sin drömstad hemma och skriva om tre yrken som finns där. Längd: 100-150 ord.

Fördjupningsuppgift

Elever som vill fördjupa sig kan få i uppgift att intervjua en vuxen om deras yrke och skriva en kort text om vad de lärde sig. De kan även skapa en presentation eller en affisch baserat på informationen.

Förslag för nästa lektion
Jämförelse av olika länder

I nästa lektion kan eleverna lära sig om olika länder och deras kulturer. Genom att jämföra hur samhällen ser ut i olika länder samt deras traditioner, kommer eleverna att få en bredare förståelse för mångfalden i världen. Lektionen bör innehålla diskussioner om vad som gör våra länder unika och vilka yrken som kan finnas där.

Förberedelser

– Samla material för rollspel, som rekvisita eller bilder.
– Förbered en kort video eller bilder om olika yrken.
– Skapa och kopiera arbetsblad för “min stad”-posters.