Lektionsplanering
Årskurs: 2
Ämne: SO (Samhällsorientering) och Konst & Hantverk
Tema: Fältstudie om lokal miljö och kultur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionerna kommer att beröra människors och miljöns betydelse, våra lokala traditioner och hur dessa kan uttryckas genom olika konstformer. Detta stödjer en förståelse för elevens egna omgivningar samt kulturella identitet.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna ange och förklara skillnader och likheter mellan olika miljöer samt göra enkla jämförelser av hur levnadsvillkor ser ut i olika delar av Sverige.
Lärarledda instruktioner
Lektion 1: Introduktion till fältstudien (10 min)
- Introducera temat för fältstudien och diskutera vad en fältstudie innebär.
- Berätta om de platser som eleverna ska besöka och visa bilder eller kartor.
- Förklara vikten av att observera och dokumentera under fältstudien.
Lektion 2: Planering av fältstudien (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och låt dem brainstorma frågor de vill utforska under fältstudien.
- Diskutera olika observationstekniker som kan användas, t.ex. att ta anteckningar och skisser.
- Hjälp grupperna att välja ut en plats att fokusera på under fältstudien.
Lektion 3: Utforskning av miljö och kultur (25 min)
- Ta med eleverna ut på fältstudie i den lokala miljön.
- Låt dem observera, fotografera och dokumentera vad de ser och hör.
- Ge eleverna tid att interagera med platser och personer, om möjligt, för att samla in information.
Lektion 4: Reflektion och bearbetning (10 min)
- Samla eleverna och låt dem presentera sina observationer för klassen.
- Ställ öppna frågor för att få dem att tänka kritiskt över sina upplevelser.
- Samla in material från fältstudien som kan användas i estetiska processer.
Lektion 5: Skapande utifrån fältstudien (20 min)
- Inspirera eleverna att skapa ett konstverk som representerar deras upplevelser.
- Ge exempel på olika tekniker de kan använda, t.ex. måla, skulptera eller collage.
- Låt dem börja arbeta med sina projekt.
Lektion 6: Utställning och reflektion (30 min)
- Låt eleverna avsluta sina konstverk och förbereda en miniutställning av sina arbeten.
- Ge alla elever möjlighet att presentera sina verk och berätta om sin inspirationskälla.
- Avsluta med en gemensam reflektion över vad de lärt sig under fältstudien och skapandeprocessen.
Aktivitet
Eleverna kommer att genomföra en fältstudie genom att besöka en lokal plats, exempelvis en park eller ett historiskt område. De ska dokumentera sina upplevelser med text och bild samt föra anteckningar om miljön och människorna där. Aktiviteten syftar till att göra lärandet konkret och koppla teori med praktiska observationer.
Beräknad tidsåtgång: 80 minuter
Exit-ticket
- Vad är en fältstudie?
Svar: En fältstudie är en observation av en plats eller miljö för att samla information. - Nämn en plats vi ska besöka i vår fältstudie.
Svar: Vi ska besöka vår lokala park. - Hur dokumenterar vi våra observationer?
Svar: Genom att skriva anteckningar och ta bilder. - Vad lärde du dig om lokalen vi besökte?
Svar: (Eleven ger sitt eget svar baserat på observation.) - Kan du ge ett exempel på en kulturell tradition från vår miljö?
Svar: (Eleven ger sitt eget exempel.)
Hemläxa
Skriv en kort text (3-5 meningar) om en upplevelse från fältstudien och rita en bild kopplad till detta.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna välja att göra en presentation om en specifik kulturell tradition eller en person från den lokala miljön. De kan inkludera bilder, muntliga presentationer eller digitala verktyg för att dela sin kunskap.
Förslag för nästa lektion
Nästa teman: Jämförelse av lokala traditioner
I nästa lektion kan eleverna jämföra olika traditioner och händelser från olika delar av landet och diskutera hur dessa har påverkats av den lokala miljön. Lektionen bör omfatta diskussioner och interaktiva övningar för att öka förståelsen för mångfald och kulturens betydelse.
Förberedelser
- Planera platsen för fältstudien och boka eventuell transport.
- Förbereda material som eleverna behöver under fältstudien (anteckningsblock, pennor, kamera).
- Informera föräldrarna om fältstudien och förbereda eventuella godkännanden.