Kompakt AI-Knappmeny

Arbetsblad. Matematik. Lös ordproblem med logikövningar. [Åk. 4 – 6]


Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____

Lös ordproblem med logik

Stadie: Åk. 4 – 6
Ämne: Matematik
Tema: Lös ordproblem med logikövningar

Ordkollen

Orden i listan nedan är bra att känna till i ämnet Matematik, och särskilt bra att känna till för att lyckas väl med arbetsbladet.

Ämnesbegrepp Förklaring Synonymer
Procent En del av hundra, används för att beskriva andelar Hundratal, andel
Geometri Matematikens gren som handlar om former och rumsliga relationer Rumslig matematik
Ekvation Ett matematiskt utsagn med likhetstecken som visar en balans Likning, balans
Faktor Ett tal som multipliceras med ett annat för att bilda en produkt Multiplikand, del
Kvadratrot Ett tal som multiplicerat med sig självt ger ett specifikt tal Rot, andra roten

Faktafrågor

  1. Vad är 25 % av 200?

  2. Vilken geometrisk form har fyra lika sidor och fyra räta vinklar?

  3. Lös ekvationen: x + 5 = 12

  4. Vad är faktorn i multiplikationen 7 × ?

  5. Vad är kvadratroten av 81?

Flervalsfrågor

  1. Vilket av följande är en bråkdel av ett tal?

    • a) Procent
    • b) Faktor
    • c) Ekvation
    • d) Geometri
  2. Om du har 50 % av en pizza, hur mycket är det i bråkform?

    • a) 1/2
    • b) 1/3
    • c) 1/4
    • d) 2/3
  3. Vilken ekvation är korrekt?

    • a) 3 + x = 7
    • b) 5 × = 15
    • c) x / 4 = 2
    • d) Alla ovanstående
  4. Vad är 10 % av 50?

    • a) 5
    • b) 10
    • c) 15
    • d) 20
  5. Vilket tal är en faktor till 36?

    • a) 5
    • b) 6
    • c) 7
    • d) 9

Sanna eller falska påståenden

  1. En kvadrat har tre sidor. (  )

  2. 50 % är samma som en halv. (  )

  3. En ekvation kan innehålla ett likhetstecken. (  )

  4. Geometri handlar bara om 2D-former. (  )

  5. En faktor kan alltid vara större än talet själv. (  )

Fyll i luckor i meningar

  1. Procent betyder __ av ett tal.

  2. En __ är ett tal som multipliceras med ett annat.

  3. Kvadratroten av 64 är __.

  4. I geometri studerar vi __ och former.

  5. Lös ekvationen: x – 3 = 10. Värdet på x är __.

Problemlösningsuppgifter

  1. Lisa har 200 kronor.
    Hon vill köpa ett spel som kostar 25 % av sitt totala belopp. Hur mycket kostar spelet?

  2. En rektangel har en längd på 12 cm.
    Bredden är en faktor av 12 som ger en area på 36 cm². Vad är rektangelns bredd?

  3. En skolklass på 24 elever.
    75 % av eleverna är närvarande på en dag. Hur många elever är närvarande?

  4. Beräkna kvadratroten av 144.
    Förklara varför detta tal är en kvadratrot.

  5. Skriv och lös en ekvation:
    Skapa en ekvation där x multiplicerat med 4 är lika med 20 och lös för x.


Kortfattad Översikt

  • Namn, Klass, Datum: Inled arbetsbladet med dessa fält utanför svarsdelen.
  • Titel: Använd en tydlig rubrik som beskriver temat utan ordet "Arbetsblad".
  • Redogörelse: Lista Stadie, Ämne och Tema med fetstil följt av normal text.
  • Ordkollen: Inkludera en tabell med relevanta begrepp, deras förklaringar och synonymer.
  • Uppgifter: Inkludera fem varierade uppgiftstyper anpassade för årskurser 4–6, utan att lägga till streck eller svarsrader.

Genom att följa denna struktur säkerställs att arbetsbladet är pedagogiskt, åldersanpassat och lämpligt för handskrift.


Modern Tillbaka-knapp