Arbetsblad. Engelska. Läsförståelse med korta berättelser. [Åk. 4 – 6]


Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____

Upptäcktsfärden i Engelska

Stadie: Åk. 4 – 6
Ämne: Engelska
Tema: Läsförståelse med korta berättelser

Ordkollen

Orden i listan nedan är bra att känna till i ämnet och särskilt viktiga för att lyckas väl med arbetsbladet.

Ämnesbegrepp Förklaring Synonymer
Vocabulary Ordförråd, de ord man kan använda och känna till Ordslängd, ordkunskap
Comprehension Förståelse av text Förståelse, insikt
Main Idea Huvudidé, den centrala tanken i en text Kärnidé, huvudpoäng
Detail Specifik information i en text Detalj, upplysning
Sequence Ordningen av händelser eller information Följd, ordning

Läsförståelse

Läs den korta berättelsen nedan och svara på frågorna som följer.

The Lost Puppy

Emma was walking home from school when she heard a soft whimpering sound behind a bush. Curious, she peeked through the leaves and saw a small, fluffy puppy looking lost and scared. Emma carefully approached the puppy and noticed it had a collar with a name tag that read "Buddy."

Emma decided to help Buddy find his way home. She took off her jacket to keep him warm and called the number on the tag. A few minutes later, Buddy’s owner arrived, relieved to have her puppy back. Emma felt happy knowing she had helped reunite Buddy with his family.

Välj rätt svar

  1. Where was Emma walking?
    a) To the park
    b) Home from school
    c) To the store

  2. What did Emma hear behind the bush?
    a) A loud noise
    b) A soft whimpering sound
    c) Birds singing

  3. What was written on Buddy’s name tag?
    a) "Buddy"
    b) "Max"
    c) "Charlie"

  4. What did Emma do to keep Buddy warm?
    a) Gave him water
    b) Took off her jacket
    c) Hugged him tightly

  5. How did Emma feel after helping Buddy?
    a) Sad
    b) Happy
    c) Angry

Sant eller falskt

Markera om påståendena är sanna (S) eller falska (F).

  1. Emma found a kitten behind the bush.

  2. Buddy had a collar with a name tag.

  3. Emma ignored Buddy and continued walking.

  4. Buddy’s owner was happy to be reunited with him.

  5. Emma felt sad after helping Buddy.

Fyll i luckorna

Fyll i de saknade orden från Ordkollen.

  1. För att förstå texten behöver vi ha bra __.
  2. En __ berättar den centrala tanken i historien.
  3. Emma använde sitt __ för att hålla Buddy varm.
  4. Att hitta detaljer i texten hjälper till med __.
  5. Händelserna i berättelsen sker i en viss __.

Matchningsövningar

Para ihop begrepp med deras definitioner.

Begrepp Definition
Vocabulary A. Ordningen av händelser eller information
Comprehension B. Specifik information i en text
Main Idea C. Förståelse av text
Detail D. Huvudidé, den centrala tanken i en text
Sequence E. Ordförråd, de ord man kan använda och känna till

Förklaring

  • Vokabulär (Vocabulary): Ordförråd, de ord man kan använda och känna till.
  • Förståelse (Comprehension): Förståelse av text.
  • Huvudidé (Main Idea): Den centrala tanken i en text.
  • Detalj (Detail): Specifik information i en text.
  • Sekvens (Sequence): Ordningen av händelser eller information.

Svarsalternativ för Matchning

  1. Vocabulary – E
  2. Comprehension – C
  3. Main Idea – D
  4. Detail – B
  5. Sequence – A

Instruktioner

  • Läs berättelsen noggrant.
  • Svara på varje uppgift efter instruktionerna.
  • Använd ord från Ordkollen där det passar.

Lycka till!


Modern Tillbaka-knapp