Argumenterande Text: Struktur och Stil
Redogörelse
- Årskurs: Åk. 7 – 9
- Ämne: Engelska
- Tema: Argumenterande text: struktur och stil
Ordkollen
Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Argument – Påståenden eller skäl som stöder en ståndpunkt.
- Tes – Den huvudsakliga idén eller huvudargumentet i en text.
- Motargument – Argument som motsäger eller ifrågasätter huvudtesen.
- Källkritik – Förmågan att bedöma informationers trovärdighet och relevans.
- Övertygande – Tekniker som används för att påverka läsarens åsikt.
- Disposition – Strukturen eller uppbyggnaden av en text.
- Retorik – Konsten att tala eller skriva effektivt för att övertyga.
- Kohesion – Sammanhållningen i texten genom sammanlänkade idéer och meningar.
- Stilistiska grepp – Specifika tekniker som används för att förstärka textens budskap.
- Konklusion – Avslutningen av en text där huvudpoängerna sammanfattas.
Instuderingsfrågor
- Vad är skillnaden mellan en tes och ett argument?
- Varför är det viktigt att inkludera motargument i en argumenterande text?
- Hur kan källkritik påverka trovärdigheten i din text?
- Nämn två stilistiska grepp som kan användas för att övertyga läsaren.
- Vad innebär begreppet "kohesion" i en text?
- Hur bidrar dispositionen till en stark argumenterande text?
- Varför är övertygande retorik viktig i argumenterande skrivande?
- Ge ett exempel på ett effektivt sätt att inleda en argumenterande text.
- Hur kan du stärka din konklusion i en argumenterande text?
- Vilka är de vanligaste misstagen elever gör när de skriver argumenterande texter?
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
Beskrivning | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
1. Vad är en tes? | En sammanfattning | Huvudargumentet i texten | En inledning | En avslutning |
2. Vilket är ett exempel på ett motargument? | Att stödja din ståndpunkt | Att ifrågasätta motståndarens åsikt | Att presentera fakta | Att skriva en rubrik |
3. Vad betyder kohesion i en text? | Grammatiskt korrekt | Tydlig och sammanhängande text | Lång text utan pauser | Användning av komplexa ord |
4. Vilken del av texten innehåller huvudtesen? | Inledning | Brödtext | Avslutning | Referenslista |
5. Vilket stilistiskt grepp kan användas för att övertyga? | Repetition | Slumpmässiga exempel | Orelaterade fakta | Förvirrande strukturer |
6. Vad är syftet med dispositionen? | Att dekorera texten | Att organisera idéer logiskt | Att förlänga texten | Att inkludera bilder |
7. Vilken del av texten sammanfattar huvudpoängerna? | Inledning | Brödtext | Konklusion | Bikällor |
8. Vad innebär retorik? | Användning av slang | Konsten att övertyga med språk | Att rita bilder i texten | Att skriva utan mål |
9. Vad är ett exempel på en effektiv inledning? | En slumpmässig anekdot | En fråga som engagerar läsaren | En lång beskrivning | Ingen inledning |
10. Hur kan källkritik stärka din argumentation? | Genom att ignorera motargument | Genom att använda opålitliga källor | Genom att välja trovärdiga källor | Genom att kopiera andras texter |
Skrivuppgifter
Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.
Skrivuppgift 1: Enkel – "Min Åsikt om Sociala Medier"
Skriv en kort argumenterande text där du förklarar om du tycker att sociala medier har en positiv eller negativ påverkan på ungdomar. Använd minst två argument.
Svarslängd: ca. 150 ord (En kvart sida)
Skrivuppgift 2: Medel – "Fördelar och Nackdelar med Online-utbildning"
Diskutera både fördelarna och nackdelarna med online-utbildning jämfört med traditionell undervisning. Avsluta med din egen ståndpunkt.
Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida)
Skrivuppgift 3: Svår – "Argumenterande Text om Klimatförändringar"
Skriv en djupgående argumenterande text som övertygar läsaren om vikten av att agera mot klimatförändringar. Inkludera minst tre starka argument, motargument och en effektiv konklusion.
Svarslängd: ca. 500 ord (Två sidor)