Litterär Analys av Samtida Poesi
Årskurs: Åk. 7 – 9
Ämne: Svenska
Tema: Samtida Poesi
Ordkollen
Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Vers – En rad i ett diktverk.
- Rim – Ljudlikhet i slutet av ord i olika verser.
- Strof – En grupp av verser som bildar ett avsnitt i en dikt.
- Metafor – En bildlig jämförelse utan "som" eller "liksom".
- Symbol – Ett objekt eller en figur som representerar något annat.
- Rytm – Dikternas mönster av betonade och obetonade stavelser.
- Tema – Diktens huvudsakliga ämne eller budskap.
- Bildspråk – Användning av bilder och symboler för att uttrycka idéer.
- Alliteration – Upprepning av samma bokstav i början av flera ord i en rad.
- Ton – Den känsla eller attityd som förmedlas i dikten.
Instuderingsfrågor
- Vad menas med en metafor i poesi?
- Hur skiljer sig en strof från en vers?
- Ge ett exempel på alliteration från en dikt du känner till.
- Varför är rim viktigt i vissa dikter?
- Vad kan symboler representera i samtida poesi?
- Hur påverkar rytmen läsarens upplevelse av en dikt?
- Vilket är temat i en dikt du nyligen har analyserat?
- Förklara skillnaden mellan bildspråk och konkret språk.
- Hur kan tonen i en dikt förändra dess budskap?
- Varför använder vissa poeter fri vers utan rim eller regelbunden rytm?
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
Uppgift/Definition | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
1. En rad i ett diktverk | Prosarad | Vers | Strof | Rimmad rad |
2. Bildlig jämförelse utan "som" | Simile | Metafor | Alliteration | Symbol |
3. Upprepning av samma bokstav i början av ord | Cifre | Rim | Alliteration | Rytm |
4. Huvudämnet eller budskapet i en dikt | Ton | Tema | Symbol | Bildspråk |
5. Mönster av betonade och obetonade stavelser | Rytm | Rim | Metafor | Strof |
6. En grupp av verser som bildar ett avsnitt i en dikt | Strof | Vers | Rad | Bildspråk |
7. En känsla eller attityd som förmedlas i dikten | Tema | Ton | Symbol | Alliteration |
8. Användning av objekt för att representera något annat | Metafor | Symbol | Rim | Rytm |
9. Raden i slutet som rimma | Vers | Strof | Rim | Ton |
10. Fri vers utan rim eller regelbunden rytm | Strukturering | Traditionell vers | Fri vers | Rimmad strof |
Skrivuppgifter
Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.
Skrivuppgift 1: Analysera en Dikt
Analysera en samtida dikt du har läst på lektionen. Identifiera temat, använd bildspråk och beskriv diktens ton. Svara på minst tre av instuderingsfrågorna baserat på din analys.
Svarslängd: ca. 250 ord (En halv sida)
Skrivuppgift 2: Skapa Egna Symboler
Skriv en dikt där du använder minst två symboler för att förmedla ett budskap. Förklara i en kort reflektion hur dina valda symboler förstärker diktens tema.
Svarslängd: ca. 350 ord (En sida)
Skrivuppgift 3: Djupgående Poetisk Analys
Välj en samtida dikt och genomför en detaljerad litterär analys. Diskutera användningen av metaforer, alliteration, rytm och strofstruktur. Analysera hur dessa element samverkar för att skapa diktens övergripande effekt och budskap. Inkludera citat från dikten för att stödja dina påståenden.
Svarslängd: ca. 400 ord (En och en halv sida)