Musikuppgift: Lyssna och analysera en känd symfoni
Årskurs: 4 – 6
Ämne: Musik
Tema: Lyssna och analysera en känd symfoni
Ordkollen
Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Symfoni – Ett större musikinstrumentverk, vanligtvis för orkester, indelat i flera satser.
- Orkester – En stor grupp musiker som spelar tillsammans, ofta uppdelad i sektioner som stråkar, träblås, metallblås och slagverk.
- Instrument – Verktyg som används för att skapa musik, såsom fiol, trumpet eller trummor.
- Melodi – En sekvens av toner som bildar en igenkännbar låt eller sång.
- Takt – Den regelbundna pulsen i musiken, ofta markerad av en slagverk.
- Crescendo – En gradvis ökning i volym under en musiksektion.
- Diminutivo – En gradvis minskning i volym under en musiksektion.
- Harmoni – Kombinationen av olika toner som spelas samtidigt för att skapa en fylligare ljudbild.
- Tempon – Hastigheten eller takten i en musikstycke.
- Repetition – När en viss musiksektion spelas igen efter att den har avslutats.
Instuderingsfrågor
- Vilken symfoni ska du lyssna på och analysera?
- Hur många satser består symfonin?
- Vilka instrument är mest framträdande i symfonin?
- Hur skulle du beskriva tempot i varje sats?
- Finns det några teman eller melodier som upprepas under symfonin?
- Vilka känslor väcker musiken i dig?
- Hur förändras dynamiken (volymen) genom symfonin?
- Vilken sats tycker du mest om och varför?
- Hur använder kompositören harmonier i symfonin?
- Vad lärde du dig om symfonins struktur genom att lyssna?
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
Uppgift/Beskrivning | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
1. Hur många satser har en typisk symfoni? | Två | Tre | Fyra | Fem |
2. Vilket instrument tillhör stråksektionen? | Trombon | Fiol | Trumpet | Klarinett |
3. Vad betyder crescendo? | Snabbare tempot | Ökad volym | Minskat antal instrument | Kortare musikstycke |
4. Vem skrev symfonin "Ode to Joy"? | Mozart | Beethoven | Bach | Tchaikovsky |
5. Vad är en melodi? | En sektion av slagverk | En huvudtema i musik | En typ av instrument | En rytm |
6. Vad betyder tempon i musik? | Musikens volym | Hastigheten i musiken | Antalet satser | Orkestrans storlek |
7. Vilken av följande är inte ett stråkinstrument? | Violin | Cello | Flöjt | Viola |
8. Vad är harmonier? | Ensamstående melodi | Kombination av toner | Typ av trumslag | Instrumenttyp |
9. Vad används för att markera taktart? | Dirigenten | Metronomen | Notblad | Scenen |
10. Vad innebär repetition i en symfoni? | Att byta instrument | Att spela samma tema igen | Att ändra tempot | Att avsluta en sats |
Skrivuppgifter
Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.
Skrivuppgift 1: Mina intryck av symfonin
Beskriv hur du kände när du lyssnade på symfonin. Vilka instrument hörde du mest? Vad tyckte du var bäst med musiken.
Svarslängd: ca. 150 ord (En halv sida)
Skrivuppgift 2: Symfonins struktur
Analysera strukturen av den symfoni du lyssnade på. Hur många satser finns det? Vad kännetecknar varje sats? Ge exempel på teman eller motiv som återkommer.
Svarslängd: ca. 300 ord (En halv till en sida)
Skrivuppgift 3: Kompositörens konstnärliga val
Diskutera varför du tror att kompositören valde att använda vissa instrument eller dynamiska förändringar i symfonin. Hur påverkar dessa val din upplevelse av musiken? Kan du föreslå några förändringar som skulle kunna ge en annan effekt?
Svarslängd: ca. 400 ord (En sida)