Lektionsplanering
Årskurs: 5
Ämne: Matematik
Tema: Grundläggande aritmetik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska lära sig om addition, subtraktion, multiplikation och division samt hur dessa operationer tillämpas i olika sammanhang. De ska också arbeta med tal i tiotal och hundratal, samt grundläggande talteori.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna utföra vanligt förekommande algoritmer för addition, subtraktion, multiplikation och division och visa grundläggande förståelse för hur dessa metoder kan tillämpas i problemlösning.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till addition (10 min)
Förklara vad addition är och ge exempel på hur vi använder det i vardagen. Visa hur man lägger ihop tal genom att använda konkreta föremål (t.ex. kulor eller block). Demonstrera hur man kan använda tallinje för att hjälpa till med addition.
Subtraktion genom konkreta exempel (10 min)
Visa vad subtraktion innebär och ge exempel på hur det används i verkliga livssituationer. Använd konkreta material för att illustrera subtraktion, som att ta bort kulor från en hög. Förklara sambandet mellan addition och subtraktion.
Multiplikation som upprepade addition (10 min)
Presentera multiplikation och förklara hur det kan ses som upprepade addition. Använd exempel med bilder eller konkret material för att göra det tydligt. Demonstrera multiplikationstabellen för att ge eleverna en stabil grund.
Division och dess koppling till multiplikation (10 min)
Introducera division och diskutera dess engagemang med multiplikation. Visa hur man delar upp grupper av exempelvis föremål. Ge konkreta exempel på division i praktiska situationer, som att dela upp godis.
Sammanfattning och repetition av kunskaper (10 min)
Sammanfatta de olika operationerna och deras samband. Använd frågor för att se hur mycket eleverna förstått av lektionens innehåll. Genomför en kort quiz eller spel för att bekämpa variablerna.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper där de får arbeta med ett matematiskt räknespel. De ska lösa olika typer av matematiska problem (addition, subtraktion, multiplikation och division) genom att rotera mellan stationer med praktiska uppgifter. Varje station erbjuder olika utmaningar och konkreta material att arbeta med, som kort, tärningar eller block.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
- Vad är addition? Svar: Att lägga ihop två eller flera tal.
- Ge ett exempel på subtraktion. Svar: 10 – 4 = 6.
- Hur kan du se multiplikation som addition? Svar: Genom att lägga till samma tal flera gånger, t.ex. 3 + 3 + 3 = 3 * 3.
- Vad är division? Svar: Att dela en mängd i lika stora delar.
- Varför är det viktigt att kunna matematiken? Svar: Det används i många vardagliga situationer, som att räkna pengar och dela resurser.
Hemläxa
Eleverna ska göra 10 matematiska uppgifter som inkluderar addition, subtraktion, multiplikation och division som de ska lösa i sina matteböcker. Uppgifterna bör vara mellan 5-10 ord sammanlagt.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska arbeta med en mer avancerad matematikuppgift där de får lösa problem av olika slag med tre operationer. De ska skriva en kortare motivering till varje svar där de förklarar hur de har tänkt och vilka metoder de använt. This will give them the opportunity to show their understanding of the relationships between the different arithmetic operations.
Förslag för nästa lektion
Problemlösning med matematik
För nästa lektion kan fokus ligga på hur man använder matematik för att lösa verkliga problem. Eleverna kan arbeta med praktiska exempel klassificerade i svårighetsgrad, och lära sig att välja rätt metod för att lösa dem. Detta tema är relevant då eleverna får använda den kunskap de fått från tidigare lektioner om grundläggande aritmetik och applicera detta i mer komplexa situationsanalyser. Kunskapskravet som gäller här handlar om att kunna använda matematik som ett verktyg för att lösa problem.
Förberedelser
Samla in konkreta material för demonstration (till exempel kulor, block och tärningar). Förbereda matematiska problem och stationer för aktiviteten. Skapa och kopiera Exit-ticket frågor för eleverna.