Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Arbetsmarknad och studier med anknytning till Bf Apl
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Detta inkluderar arbetsmarknadens parter, deras olika roller och betydelse för samhällsutvecklingen samt digitaliseringens påverkan på arbetsmarknaden. Eleverna ska även få kunskaper om privatekonomi, hushållets inkomster, utgifter, tillgångar och skulder.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för arbetsmarknadens olika parter och deras betydelse för samhällsutvecklingen samt för digitaliseringens påverkan på arbetsmarknaden. Dessutom kan eleven redogöra för grundläggande begrepp inom privatekonomi.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till arbetsmarknad (10 min)
– Förklara begreppet arbetsmarknad och dess betydelse.
– Presentera olika aktörer på arbetsmarknaden såsom arbetsgivare, arbetstagare och fackföreningar.
– Diskutera hur arbetsmarknaden påverkas av samhällsutvecklingen.
Digitaliseringens påverkan (10 min)
– Redogör för hur digitalisering förändrar arbetsmarknaden.
– Ge exempel på yrken som påverkas av teknologisk utveckling.
– Diskutera fördelar och nackdelar med digitalisering för både arbetstagare och arbetsgivare.
Privatekonomi och arbetsmarknad (15 min)
– Introducera begreppet privatekonomi och dess relation till arbetsmarknaden.
– Förklara hushållets inkomster och utgifter.
– Diskutera betydelsen av en stabil privatekonomi för individens val på arbetsmarknaden.
Gruppdiskussion (10 min)
– Dela in eleverna i små grupper för att diskutera hur digitaliseringen påverkar deras framtida yrkesval.
– Ge varje grupp ett par frågor att diskutera och be dem förbereda en kort sammanfattning av sina tankar.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
– Sammanfatta lektionen och be eleverna reflektera över det som diskuterats.
– Fråga om det är några oklarheter eller frågor som behöver besvaras.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper där de får skapa en presentation (kan vara digital eller analog) som beskriver hur digitaliseringen förändrar ett valt yrke, inklusive potentiella fördelar och nackdelar. Presentationen ska innehålla exempel och vara max 10 minuter lång.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vilka är de tre viktigaste aktörerna på arbetsmarknaden? (Svar: Arbetsgivare, arbetstagare, fackföreningar)
– Ge två exempel på hur digitaliseringen påverkar arbetsmarknaden. (Svar: Automatisering av arbeten, nya arbetsformer som distansarbete)
– Vad är privatekonomi? (Svar: Hushållets inkomster, utgifter och hur dessa hanteras)
– Hur kan arbetsmarknaden påverka en individs val av utbildning? (Svar: Utbud och efterfrågan avgör vilket yrke som ger bäst chanser till anställning)
– Vilka skillnader kan finnas mellan anställning och eget företagande? (Svar: Trygghet, ansvar och möjligheter till flexibilitet)
Hemläxa
Eleverna ska skriva en uppsats (500 ord) om ett valt yrke och hur digitaliseringen kan påverka yrket inom de närmaste 10 åren. Uppsatsen ska inkludera både positiva och negativa aspekter av denna påverkan.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska analysera hur digitaliseringen har påverkat tre specifika yrken (till exempel läkare, lärare och kassasystem). De ska undersöka och redovisa de långsiktiga effekterna av digitalisering för dessa yrken, inklusive arbetsmarknadens framtid och nödvändiga kompetenser för att lyckas inom dessa områden.
Förslag för nästa lektion
Framtidens yrken och utbildningar
Denna lektion kommer att fokusera på hur olika faktorer, såsom digitalisering och globalisering, påverkar framtidens arbetsmarknad. Eleverna kommer att utforska nya utbildningsvägar och yrken som växer fram samt diskutera vilka kompetenser som kommer att vara viktiga för att stå sig i konkurrensen. Lektionen syftar till att förbereda eleverna inför framtida yrkesval och utbildningsstrategier.
Förberedelser
– Förbered material och exempel på digitaliseringens påverkan på olika yrken.
– Skapa grupper för diskussion och presentation.
– Förbered frågor till gruppdiskussionen.