En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Historia – Amerikanska revolutionen

Prov

Årskurs: 3
Ämne: Historia
Tema: Amerikanska revolutionen

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för den Amerikanska revolutionen, dess orsaker, förlopp och konsekvenser samt dess betydelse för både USA och världen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets innehåll kopplas till läroplanens centrala innehåll för historia och inkluderar bland annat: “Den amerikanska revolutionen och dess betydelse för demokratins och medborgarskapets utveckling.”

Kunskapskrav

Provets innehåll är kopplat till följande kunskapskrav för ämnet historia:

  • Eleverna ska kunna redogöra för viktiga händelser och deras betydelse för människors liv och samhälle.
  • Eleverna ska kunna diskutera historiska utvecklingsprocesser och analysera historiska källor.
  • Eleverna ska kunna formulera och uttrycka egna ställningstaganden om historiska skeenden.

Prov

Faktafrågor
  1. Vilket år utbröt den Amerikanska revolutionen?
    A) 1775
    B) 1776
    C) 1783
    D) 1789
  2. Vad var orsaken till den Amerikanska revolutionen?
    A) Ekonomiska problem
    B) Skatter utan representativitet
    C) En religiös konflikt
    D) Krig med Indien
  3. Vilket dokument förklarade USA:s oberoende från Storbritannien?
    A) Författningen
    B) Självständighetsförklaringen
    C) Deklarationen av rättigheter
    D) Bill of Rights
  4. Vem var den främsta författaren av Självständighetsförklaringen?
    A) George Washington
    B) Thomas Jefferson
    C) Benjamin Franklin
    D) John Adams
  5. Vilken batalj anses vara den första militära konfrontationen i den Amerikanska revolutionen?
    A) Yorktown
    B) Lexington och Concord
    C) Bunker Hill
    D) Saratoga
  6. Vilket år avslutades den Amerikanska revolutionen med freden i Paris?
    A) 1775
    B) 1776
    C) 1783
    D) 1789
  7. Vilket av följande var en konsekvens av den Amerikanska revolutionen?
    A) USA blev en monarki
    B) USA blev en självständig stat
    C) Brittiska kolonierna i Nordamerika försvann
    D) En ny religion infördes
  8. Vilken av följande grupper var emot revolutionen?
    A) Patriotister
    B) Lojalister
    C) Slavar
    D) Native Americans
  9. Vad kallades de kolonisatörer som stödde den Amerikanska revolutionen?
    A) Federalister
    B) Patriotister
    C) Tories
    D) Loyalister
  10. Vilket slag betraktades som en avgörande seger för de amerikanska styrkorna?
    A) Bunker Hill
    B) Saratoga
    C) Trenton
    D) Concord
  11. Vilka två länder bistod USA under revolutionen?
    A) Spanien och Italien
    B) Frankrike och Spanien
    C) Tyskland och England
    D) Ryssland och Portugal
  12. Vad syftade “Boston Tea Party” till?
    A) En fest med te
    B) Protest mot te-skatten
    C) En militär övning
    D) En handelsavtal
  13. Vem blev den första presidenten i USA efter revolutionen?
    A) John Adams
    B) George Washington
    C) Thomas Jefferson
    D) Benjamin Franklin
  14. Vilket år antogs USA:s författning?
    A) 1776
    B) 1787
    C) 1789
    D) 1791
  15. Vilket av följande var inte en del av revolutionens ideologi?
    A) Självständighet
    B) Monarki
    C) Demokratins värde
    D) Medborgarskap
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur den Amerikanska revolutionen har inspirerat andra länder i deras strävan efter självständighet.
    Denna fråga ger möjlighet att utforska paralleller mellan olika revolutioner och hur idéerna runt självständighet spridit sig globalt.
  2. Analysera betydelsen av Självständighetsförklaringen som dokument för demokratiska rörelser.
    Här kan eleverna reflektera över hur detta dokument fortsatt påverka demokratiska värderingar världen över.
  3. Resonera kring effekterna av den Amerikanska revolutionens utfall på de inhemska befolkningarna i Nordamerika.
    Denna fråga ger möjlighet att diskutera de mindre synliga konsekvenserna av revolutionen för de som inte var del av kampen.
  4. Hur skulle den Amerikanska revolutionen kunna ha sett ut om den inte fått stöd av Frankrike?
    Genom denna fråga kan eleverna undersöka vikten av allierade i krig och revolutioner.
  5. Reflektera över hur kriget har framställts i olika historiska källor.
    Denna fråga stimulerar till kritisk analys av historiska källor och hur de kan påverka vår förståelse av händelser.
  6. Diskutera hur de revolutionära idealen har utvecklats i USA efter 1783 fram till idag.
    Genom denna fråga kan eleverna undersöka den fortsatta utvecklingen av de idéer som föddes under revolutionen.
  7. Vilken roll spelade propaganda under den Amerikanska revolutionen?
    Frågan ger möjlighet att analysera och diskutera betydelsen av information och propaganda i ett politiskt sammanhang.
  8. Jämför och kontrastera den Amerikanska revolutionen med den Franska revolutionen.
    Denne frågeställning uppmuntrar till djupare förståelse av båda revolutionerna och deras gemensamma drag samt skillnader.

Bedömning

Faktafrågorna ska bedömas med 1 poäng per korrekt svar. De resonerande frågorna ska bedömas med 2 poäng var.

  • E-nivå: Minst totalt 8 poäng.
  • C-nivå: Totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • A-nivå: Totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).