Lektionsplanering
Årskurs: 7-9
Ämne: SO
Tema: Sveriges geografi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska täcka de geografiska förhållandena, mönstren och processerna i Sverige. Detta inkluderar namnen och läget på relevanta platser och regioner, samt beskrivningar av natur- och kulturlandskap. Även förståelse för hur dessa platser samverkar med människans verksamheter är viktigt.
Kunskapskrav
Eleven visar grundläggande kunskap om namn och lägen på platser och regioner i Sverige, genom att med viss säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt. Eleven använder geografiska begrepp och metoder på ett i huvudsak fungerande sätt för att analysera omvärlden.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Sveriges geografi (10 min)
– Ge en kort historik om Sveriges geografi och geologiska uppbyggnad.
– Presentera Sveriges olika landskap och deras kännetecken.
– Diskutera vikten av att förstå geografisk information för hållbar utveckling.
Genomgång av kartor och begrepp (10 min)
– Visa exempel på digitala och analoga kartor, förklara hur dessa används.
– Gå igenom viktiga geografiska begrepp såsom sjöar, floder, berg och städer.
– Illustrera hur olika geografiska faktorer påverkar mänsklig verksamhet.
Fokus på specifika platser i Sverige (10 min)
– Beskriv tre specifika platser i Sverige: t.ex. Stockholm, Kiruna och Göteborg.
– Diskutera deras geografiska lägen, klimat och betydelse för ekonomi och kultur.
– Ta upp skillnader mellan urbana och rurala områden.
Aktivitet
Eleverna får i grupp välja en specifik plats i Sverige, undersöka dess geografiska förhållanden och presentera sina fynd för klassen. De ska använda både digitala kartor och andra källor för att samla information.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.
Exit-ticket
– Nämn tre geografiska platser i Sverige och deras lägen.
– Svar: Stockholm, Göteborg, Malmö.
– Vilken typ av kartor kan användas för att studera Sverige?
– Svar: Både digitala och analoga kartor.
– Varför är geografisk kunskap viktig för hållbar utveckling?
– Svar: För att förstå hur människans verksamhet påverkar natur och resurser.
– Nämn ett exempel på ett berg och en sjö i Sverige.
– Svar: Kebnekaise (berg) och Vänern (sjö).
– Vilken typ av information kan du få från en topografisk karta?
– Svar: Information om höjdskillnader och landskapets struktur.
Hemläxa
Skriv en kort text (minst 250 ord) om en av de platser som diskuterades under lektionen. Beskriv dess geografiska egenskaper och relevans för Sverige.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan undersöka effekterna av klimatförändringar på ett specifikt geografiskt område i Sverige. De ska analysera data och göra en presentation eller rapport där de visar på samband mellan mänsklig aktivitet och naturens respons.
Förslag för nästa lektion
Temat: Sveriges naturresurser
Denna lektion kan fokusera på de viktigaste naturresurserna i Sverige, hur de används och de utmaningar som samhället står inför gällande hållbarhet och resursförvaltning. Det är relevant för att bygga vidare på elevernas förståelse för Sveriges geografi och hur dessa resurser kopplas till människors liv och verksamheter.
Förberedelser
– Förbered visuella hjälpmedel, inklusive kartor och bilder.
– Samla material som eleverna kan använda för sin gruppaktivitet.
– Se till att teknik för presentationer (om digitala kartor används) är tillgänglig och fungerar.