Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. SFI. Svenska som andraspråk – Verb i olika tempus och formellt klagomålsbrev

Lektionsplanering

Årskurs: SFI – Studieväg 3C

Ämne: Svenska som andraspråk

Tema: Verb i olika tempus och formellt brev för att framföra klagomål

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionerna syftar till att lära eleverna om verbens olika tempus och hur man använder dem i meningsfulla sammanhang. Eleverna kommer även att få lära sig att skriva ett formellt brev med fokus på att framföra klagomål.

Kunskapskrav

Eleven kan i tal och skrift använda verb i presens, preteritum och perfekt. Eleven kan formulera ett enkelt formellt brev.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till tempus (10 min)

– Förklara vad tempus är och varför det är viktigt att använda rätt verbform.

– Ge exempel på de tre vanligaste tempus: presens, preteritum och perfekt.

– Visa eleverna hur verb förändras i dessa tempus genom konkreta exempel.

Genomgång av formella brev (15 min)

– Presentera strukturen för ett formellt brev (datum, avsändare, mottagare, hälsning, brödtext, avslutning).

– Diskutera ton och språkbruk som är lämpligt för formella brev.

– Ge exempel på ett klagomålsbrev och analysera dess innehåll och språk.

Övning i verbkonjugation (10 min)

– Ge eleverna en lista med verb och be dem konjugera dem i olika tempus.

– Arbeta i par och jämför sina svar för att främja samarbete och diskussion.

– Samla in några exempel på svårigheter och ge feedback i klass.

Skriva ett klagomålsbrev (15 min)

– Be eleverna att första skriva en utifrån ett givet scenario, där de ska framföra ett klagomål.

– Ge dem stöd genom att erbjuda en mall de kan följa.

– Gå runt i klassrummet och ge individuell hjälp och feedback under tiden de skriver.

Aktivitet

Eleverna får arbeta i grupper om 3-4 för att diskutera och skriva ett gemensamt klagomålsbrev. De ska använda verb i olika tempus och se till att följa den formella strukturen de lärt sig.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är tempus? Svar: Tidpunkt då en handling sker, exempelvis presens, preteritum och perfekt.

– Nämn tre tempus i svenska språket. Svar: Presens, preteritum, perfekt.

– Vad ska man ha med i ett formellt brev? Svar: Datum, avsändare, mottagare, hälsning och brödtext.

– Ge ett exempel på en situation där du kan behöva skriva ett klagomålsbrev. Svar: Om du fått fel vara, om en tjänst inte har utförts som lovat.

– Hur ska tonen vara i ett formellt brev? Svar: Hövlig och saklig.

Hemläxa

Skriv ett formellt klagomålsbrev (200-250 ord) om en situation som har uppstått i ditt liv där du behöver framföra ett klagomål.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska välja en aktuell samhällsfråga och skriva ett klagomålsbrev till en ansvarig myndighet eller företag, med tydliga argument och förslag på lösningar. Fokus bör ligga på att använda komplexa meningar och korrekt tempus för att uppvisa hög språklig förståelse och formell skriftspråk.

Förslag för nästa lektion

Verb och deras användning i olika kontexter
I nästa lektion kan fokuset ligga på att använda verb i sammanhang, som att beskriva händelser i olika berättelser. Det ger eleverna möjlighet att få en djupare förståelse för verbens roll i narrativ och hur de stärker kommunikationen. Kunskapskrav kopplat till att formulera sammanhängande texter kommer att vara aktuellt.

Förberedelser

– Förbereda exempel på formella brev och mallar.

– Samla verblistor med exempel för övningen.

– Förbereda ett fiktivt klagomålsscenario för övningen i grupp.


Modern Tillbaka-knapp