En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Tyska – Muntliga övningar

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Tyska
Tema: Muntliga övningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

I årskurs 7 ska eleverna ges möjlighet att kommunicera i olika sammanhang och miljöer med fokus på det tyska språket. Det centrala innehållet omfattar strategier för att utföra muntliga presentationer, samt samtalsmetodik där eleverna lär sig att ställa frågor, ge kommentarer, och beskriva samt berätta.

Kunskapskrav:

Eleven förbereder och genomför muntliga framställningar med i huvudsak fungerande inledning, innehåll och avslutning och viss anpassning till syfte och mottagare.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till muntliga presentationer

– Gå igenom syftet med muntliga presentationer och deras struktur.

– Presentera exempel på effektiva sätt att inleda, strukturera och avsluta en presentation.

– Diskutera vikten av anpassning till publik och sammanhang.

Öva uttal och betoning

– Ge exempel på hur uttal och betoning kan påverka förståelsen.

– Låt eleverna öva på att uttala viktiga fraser korrekt, med fokus på melodin i språket.

– Arbeta i par för att ge varandra feedback på uttal och betoning.

Presentationsövningar

– Låt eleverna förbereda en kort presentation om ett valt ämne (t.ex. sig själva, sin familj eller sitt intresse).

– Ge vägledning angående innehåll och form, och förbered eleverna på sina presentationer.

– Låt några elever framföra sina presentationer, och ge direkt feedback.

Aktivitet

Eleverna ska förbereda en kort muntlig presentation (2-3 minuter) där de introducerar sig själva och delar med sig av något intressant om sig själva, sin familj eller sina intressen. Lektionen fokuserar på att stärka elevernas förmåga att uttrycka sig muntligt på tyska.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vilket syfte har en muntlig presentation?
Svar: Att dela information eller erfarenheter med en publik på ett organiserat sätt.

– Hur kan man inleda en presentation på ett intressant sätt?
Svar: Genom att ställa en fråga, använda ett citat eller berätta en kort berättelse.

– Vad är viktigt att tänka på gällande uttal?
Svar: Att uttalet är klart och att betoningen ligger rätt för att förmedla budskapet.

– Hur kan du ge feedback på en prestation?
Svar: Genom att lyssna noggrant och ge konstruktiv kritik på innehållet och framställningen.

– Nämn ett sätt att hålla publiken interesserad under en presentation?
Svar: Genom att använda varierande röstläge och kroppsspråk.

Hemläxa

Eleverna får i uppgift att skriva en text (ca 150 ord) på tyska där de beskriver sina intressen och hur de tillbringar sin fritid.

Fördjupningsuppgift

Som en fördjupningsuppgift kan eleverna välja ett ämne de brinner för och skapa en längre presentation (5-7 minuter) som de får utföra i klassen. Denna uppgift syftar till att ge eleverna möjlighet att demonstrera djupgående kunskap och ett större ordförråd.

Förslag för nästa lektion

Feedback och reflektion

I nästa lektion kan vi fokusera på att ge och ta emot feedback på presentationerna. Läraren kommer att instruera om hur man ger konstruktiv kritik och hur eleverna kan reflektera över sina egna och andras prestationer. Detta är relevant för att öka deras förmåga att kommunicera samt att förbättra presentationsfärdigheter.

Förberedelser

– Förbered exempel på bra och dåliga presentationer att visa för eleverna.
– Skapa en checklista för vad en presentation bör innehålla.
– Samla material som kan hjälpa eleverna (exempelvis bilder eller verkliga presentationer).


×