Läxa: Analys av språkliga stilfigurer i debattartiklar
Årskurs: 7–9
Ämne: Svenska
Tema: Analys av språkliga stilfigurer i debattartiklar
Ordkollen
Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Metafor – En språklig bild där ett ord eller uttryck används för att beskriva något annat genom likhet.
- Ironi – Att säga något men mena motsatsen, ofta för att framhäva en poäng.
- Retorisk fråga – En fråga som inte förväntar sig ett svar, utan används för att förstärka ett argument.
- Allitteration – Upprepning av samma konsonantljud i början av flera ord i följd.
- Hyperbol – En överdrift som används för att betona en känsla eller idé.
- Eufemism – En mildare eller mer accepterad term som ersätter en hård eller obehaglig verklighet.
- Antites – Ställningstagande där två motsatta idéer sätts fram för kontrast.
- Personifikation – Att ge mänskliga egenskaper till något icke-levande.
- Symbol – Ett objekt, person eller händelse som representerar en djupare mening.
- Repetition – Upprepning av ord eller fraser för att betona en idé eller känsla.
Instuderingsfrågor
- Vad är en metafor och hur används den i debattartiklar?
- Ge ett exempel på ironi i en text.
- Vad syftar en retorisk fråga till i en argumentation?
- Hur bidrar allitteration till en texts effekt?
- Förklara skillnaden mellan hyperbol och eufemism.
- Vad är syftet med att använda antites i en debattartikel?
- Hur fungerar personifikation som stilfigur?
- Ge ett exempel på en symbol som kan användas i en debattartikel.
- Varför är repetition en effektiv stilfigur i argumentation?
- Hur kan du identifiera olika stilfigurer i en text?
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
Uppgift | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
1. Vilken stilfigur innebär att man säger det motsatta av vad man menar? | Metafor | Ironi | Allitteration | Symbol |
2. Vad kallas upprepning av samma konsonantljud i början av ord? | Antites | Repetition | Allitteration | Personifikation |
3. En överdrift för att förstärka ett budskap kallas: | Hyperbol | Eufemism | Metafor | Retorisk fråga |
4. Vad är en mildare term för ett obehagligt ord? | Hyperbol | Antites | Eufemism | Symbol |
5. Ge mänskliga egenskaper till något icke-levande kallas: | Personifikation | Metafor | Ironi | Allitteration |
6. Vad används för att representera en djupare mening? | Symbol | Repetition | Retorisk fråga | Eufemism |
7. Vilken stilfigur används ofta för att börja en artikel med en fråga? | Retorisk fråga | Antites | Hyperbol | Personifikation |
8. En bild där ett ord beskriver något annat likt: | Metafor | Eufemism | Ironi | Symbol |
9. Att placera två motsatta idéer nära varandra kallas: | Antites | Allitteration | Repetition | Hyperbol |
10. Upprepning av ord för att betona dem: | Repetition | Personifikation | Metafor | Eufemism |
Skrivuppgifter
Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.
Skrivuppgift 1: Identifiera stilfigurer
Beskriv tre olika stilfigurer du har studerat och ge exempel på hur de kan användas i en debattartikel. Förklara syftet med varje stilfigur.
Svarslängd: ca. 250 ord (En halv sida)
Skrivuppgift 2: Analysera en debattartikel
Välj en debattartikel och analysera hur författaren använder minst tre språkliga stilfigurer för att stärka sitt argument. Diskutera effektiviteten i dessa val.
Svarslängd: ca. 400 ord (En sida)
Skrivuppgift 3: Skriva en egen debattartikel
Skriv en kort debattartikel om ett aktuellt ämne. Använd minst fem olika språkliga stilfigurer du har lärt dig för att övertyga dina läsare. Reflektera över ditt val av stilfigurer i slutet av artikeln.
Svarslängd: ca. 500 ord (En och en halv sida)