Prov
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Psykologi 1
Tema: Kognitiv psykologi
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av kognitiva processer och deras tillämpning i mänskligt beteende. Provets frågor syftar till att ge en inblick i hur eleverna kan identifiera och förklara centrala begrepp inom den kognitiva psykologin.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Beskriva och analysera centrala begrepp och teorier inom psykologi, samt använda dessa begrepp och teorier för att förstå och förklara mänskligt beteende.”
Kunskapskrav
- “Eleven kan beskriva och förklara centrala begrepp och teorier inom psykologi.”
- “Eleven kan använda psykologiska begrepp och teorier för att analysera och förstå mänskligt beteende.”
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande teorier förklarar hur människor lär sig genom observation?
A) Inlärningsteori
B) Kognitiv teori
C) Behaviorism
D) Social inlärningsteori - Vad kallas den process genom vilken vi bearbetar information?
A) Kognition
B) Emotion
C) Motivation
D) Perception - Vem är mest känd för sin forskning om kognitiva scheman?
A) Aaron T. Beck
B) Sigmund Freud
C) Carl Jung
D) B.F. Skinner - Vad innebär begreppet “metakognition”?
A) Förmågan att använda språk
B) Tankar om tankar
C) Känslomässig intelligens
D) Förmågan att planera - Vilken del av hjärnan är främst involverad i beslutsfattande och problemlösning?
A) Hippocampus
B) Medulla
C) Pannloben
D) Hjässloben - Vad kallas fenomenet när man är ovetande om egen påverkan i beslut?
A) Kognitiv dissonans
B) Grupptryck
C) Social påverkan
D) Fundering - Vilken kognitiv bias innebär att man tänker på ett särskilt sätt för att förklara andras beteenden?
A) Förankringseffekten
B) Efterklokhetseffekten
C) Bekräftelsebias
D) Förlustaversion - Vad syftar “härskarteknik” till i ett socialt sammanhang?
A) Att utöva makt på andra
B) Att öka kreativiteten
C) Att stödja grupper
D) Att skapa dialog - Vilken psykologisk teori fokuserar på hur kognitiva processer påverkar känslor och beteende?
A) Kognitiv beteendeterapi
B) Humanistisk psykologi
C) Psykoanalys
D) Behaviorism - Vad kallas det när man tillskriver sina egna misslyckanden externa faktorer?
A) Intern attribution
B) Extern attribution
C) Den hotade egot
D) Självuppfyllande profetia - Vilken typ av minne handlar om att återkalla specifika händelser från det förflutna?
A) Procedurminne
B) Episodiskt minne
C) Arbetsminne
D) Semantiskt minne - Vad innebär det att ha “kognitiva tunnelvision”?
A) Att fokusera för hårt på en uppgift
B) Att ha en bred uppfattning
C) Att vara för distraherad
D) Att se alla sidor av en situation - Vilken metod använder forskare för att mäta kognitiva processer?
A) Kvalitativ analys
B) Experimentell metod
C) Fallstudie
D) Enkätundersökningar - Vad är “confirmation bias”?
A) Att avfärda ny information
B) Att söka efter negativa bevis
C) Att vara öppen för olika perspektiv
D) Att favorisera information som bekräftar egna åsikter - Vilken av följande begrepp relaterar till vår förmåga att samordna uppgifter i multitasking?
A) Selektiv uppmärksamhet
B) Konformitet
C) Tidigare erfarenheter
D) Delad uppmärksamhet
Resonerande frågor
- Diskutera hur kognitiva scheman påverkar hur vi tolkar ny information.
Syftet är att ge elever möjlighet att reflektera över hur tidigare erfarenheter formar nya insikter. - Analysera betydelsen av metakognition i lärandeprocessen.
Frågan syftar till att se hur eleverna kan applicera metakognitiv medvetenhet för att förbättra sitt lärande. - Utforska hur kognitiv dissonans kan påverka beslutsfattande i en gruppkontext.
Genom denna fråga kan elever visa förståelse för dynamiken i gruppbeteende. - Resonera kring hur känslor kan påverka kognitiva processer.
Frågan ger elever möjlighet att diskutera interaktionen mellan känslor och kognition. - Utvärdera hur sociala medier kan påverka vår kognition och perception.
Denna fråga uppmuntrar till aktualisering av teorier inom en modern kontext. - Diskutera hur tidigare erfarenheter kan påverka vår förmåga att lära oss nya färdigheter.
Elever ges möjlighet att reflektera över lärande inom olika livsområden. - Analysera den roll som emotionell intelligens har i social interaktion.
Frågan ger utrymme för att diskutera lagar av känslor och kognitiva processer. - Resonera om vikten av kritiskt tänkande i relation till kognitiva biaser.
Frågan syftar till att få eleverna att reflektera över vikten av kritiskt tänkande i beslutsfattande.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng där faktafrågorna ger fem poäng vardera och resonerande frågor ger tre poäng vardera.
- För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
- För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
- För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.