Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Förskola. Inomhuslek – Lekar från Olika Kulturer

Lektionsplanering

Årskurs: Förskola
Ämne: Inomhuslek
Tema: Lekar från Olika Kulturer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att barnen ska utforska och förstå lekar och traditioner från olika kulturer. Genom att själva leka och skapa lekar inspirerade av olika kulturer, får barnen möjlighet att utveckla sin kulturella medvetenhet och empati.

Kunskapskrav:

Barnen ska kunna deltaga i lekar som representerar olika kulturella traditioner och visa respekt och förståelse för dessa. De ska även kunna uttrycka sina tankar om skillnader och likheter mellan lekar från olika kulturer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kulturella lekar (10 min)

• Presentera temat och syftet med dagens lektion: att upptäcka olika kulturer genom lekar.
• Fråga barnen om de kan nämna några lekar eller traditioner de känner till från olika länder eller kulturer.
• Visa exempel på lekar från olika kulturer, som exempelvis “Duck, Duck, Goose” (USA) eller “Kubb” (Sverige).

Demonstration av kulturella lekar (15 min)

• Demonstrera några enkla lekar som kan representera olika kulturer, till exempel “Musikstopp” (inspirerad av olika musiktraditioner) eller “Stafett” (representativ för laganda och samarbete).
• Gå igenom reglerna och målen samt diskutera de kulturella kontexterna för varje lek.
• Engagera barnen genom att fråga hur de tror leken kan se ut i andra kulturer.

Gruppdiskussion och planering (10 min)

• Låt barnen diskutera i små grupper hur de redan spelar lekar och om de har egna lekar de vill dela.
• Uppmana grupperna att välja en kultur och fundera på hur en typisk lek skulle kunna se ut.
• Sammanställ deras idéer och hitta en lek att utforska vidare.

Aktivitet med kulturella lekar (10 min)

• Barnen delas in i grupper för att leka och genomföra de lekar som valts ur olika kulturer.
• Circulera runt och ge stöd och uppmuntran, fråga hur de kan her inte bara genomföra lekarna utan även diskutera deras ursprung.
• Fokus på att skapa en positiv och inkluderande miljö där alla kan delta.

Avslutning och reflektion (5 min)

• Avsluta med gemensam reflektion om vad barnen har lärt sig och vilka lekar de tyckte var roligast.
• Diskutera hur lekar kan förena oss och visa olika sätt att vara tillsammans.

Aktivitet

Barnen får möjlighet att spela och utforska olika lekar från utvalda kulturer. Varje grupp får turas om att leda sin lek för de andra grupperna, vilket hjälper dem att utveckla ledarskapsförmågor samt att visa respekt för andras traditioner och lekar.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

• Vilken lek från en annan kultur gillade du mest och varför?
Svar: Barnen ska kunna uttrycka sina åsikter om lekarna.
• Kände du att du lärde dig något nytt idag? Vad?
Svar: Barnen ska reflektera över sina lärdomar.
• Hur tror du att lekens ursprung påverkar sättet att leka?
Svar: Barnen ska fundera på kulturella influenser.
• Vilka likheter och skillnader såg du mellan lekarna?
Svar: Barnen ska lyfta fram jämförelser.
• Vad skulle du vilja spela mer av i framtiden?
Svar: Barnen ska ge förslag på lekar de vill återkomma till.

Hemläxa

Barnen kan uppmuntras att undersöka en lektradition från en kultur de är intresserade av och förbereda en kort presentation (1-2 meningar) att dela med klassen nästa gång.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan barnen få i uppdrag att förbereda en lek som representerar en kultur de känner starkt för eller har en anknytning till. De ska i förväg planera och kunna presentera sin lek och dess bakgrund för sina kamrater.

Förslag för nästa lektion

Förslag på nästa lektion: Temaliknande lekar utomhus
I nästa lektion skulle barnen få chansen att utforska lekar från olika kulturer men i en utomhusmiljö. Lektionen ska fokusera på fysisk aktivitet där lekar som “Sänka Skepp” eller “Hela havet stormar” kommer att främja både samarbete och fysisk hälsa. Detta tillfälle kommer att ge barnen möjlighet att använda sina tidigare erfarenheter av kulturer och lekar i en ny, expansiv kontext.

Förberedelser

• Samla lekmaterial som används i lekarna från olika kulturer (exempelvis bollar, rep, flaggor).
• Förbereda ett utomhusområde där lekarna kan genomföras.
• Anordna en plan för hur lekarna ska demonstreras och organiseras i grupper.


Modern Tillbaka-knapp
×