Lektionsplanering
Årskurs: SFI
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Att ge och ta emot feedback
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna verktyg för att ge och ta emot feedback på ett konstruktivt sätt. Detta inkluderar att kritiskt granska texter och att formulera feedback som främjar lärande och utveckling, samt att handskas med kritik på ett positivt sätt.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna ge och ta emot feedback på ett sätt som förbättrar kommunikationen och den egna och andras skrivprocess. Eleven ska kunna formulera sina kommentarer tydligt och konstruktivt samt hantera feedback på ett öppet och reflekterande sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till feedback (10 min)
• Presentera lektionens fokus på feedback och dess betydelse i den kreativa processen. Diskutera varför feedback är viktigt för att förbättra skrivande och kommunikation.
• Nämna skillnaden mellan positiv och negativ feedback och hur båda kan hjälpa till i lärandet.
Genomgång av konstruktiv feedback (15 min)
• Förklara vad konstruktiv feedback innebär och ge exempel på hur man kan ge det.
• Presentera feedbacktekniker som “sandwichmetoden” (positiv feedback, kritik, avsluta med positiv feedback) och att ställa öppna frågor för att uppmuntra till reflektion.
• Diskutera hur man kan formulera feedback på ett tydligt och respektfullt sätt.
Praktisk övning: Ge och ta emot feedback (15 min)
• Dela ut elevtexter (anonymt, om möjligt) och be eleverna ge konstruktiv feedback på dem i smågrupper, med fokus på det som lyfts fram tidigare.
• Låt dem diskutera hur feedbacken kan hjälpa till att förbättra texten. Eleverna bör också öva på att formulera sina egna reaktioner och känslor kring feedbacken de får.
Sammanfattning och diskussion (10 min)
• Återsamla klassen och diskutera erfarenheterna av att ge och ta emot feedback. Be eleverna dela vad som var lätt eller svårt och vad de lärt sig.
• Diskutera vikten av att ta till sig feedback och hur man kan använda den för att växa som skribent.
Aktivitet
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort reflektion (150-200 ord) om vilken typ av feedback de tycker fungerar bäst för dem och hur de kan planera att använda detta i sin framtida skrivprocess.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad är konstruktiv feedback?
◦ Feedback som hjälper någon att förbättra sitt arbete genom att ge tydliga och positiva förslag på utveckling.
• Nämn en metod för att ge konstruktiv feedback.
◦ Sandwichmetoden: börja med något positivt, ge konstruktiv kritik, och avsluta med ytterligare positiv feedback.
• Hur kan man ta emot feedback på ett konstruktivt sätt?
◦ Genom att vara öppen för kritik och reflektera över den, istället för att bli defensiv.
• Vilken är en vanlig reaktion på feedback som kan hindra lärande?
◦ Att bli defensiv eller avvisa feedback utan att tänka igenom dess värde.
• Vad kan du göra med feedback som inte känns relevant eller användbar?
◦ Reflektera över den, diskutera med andra, och avgöra om delar av feedbacken kan appliceras.
Hemläxa
Skriv en reflektion (150-200 ord) om vilken typ av feedback du tycker fungerar bäst för dig och hur du skulle vilja använda detta i framtida skrivande.
Fördjupningsuppgift
Välj en text du arbetat med tidigare och be om feedback från en klasskamrat. Skriv en rapport (200-300 ord) om den feedback du fick, hur du planerar att använda den, och vilka ändringar du skulle göra i din text.
Förslag för nästa lektion
Temat: Att presentera sina texter
Den kommande lektionen bör fokusera på att presentera och läsa upp sina texter inför klassen. Detta är relevant eftersom presentationsteknik är en viktig del av lärande och kommunikation. Lektionen ska täcka övningar för att förbättra talförmåga och förmågan att engagera en publik.
Förberedelser
• Förbered exempel på bra och dåliga presentationer för att diskutera i klassen.
• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.
• Samla material för att stödja diskussionen om presentationstekniker i nästa lektion.