Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1a1
Tema: Sociala rörelser och förändringar under 1800-talet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i historia 1a1 ska ge eleverna kunskap om och förståelse för viktiga sociala rörelser som växte fram under 1800-talet, inklusive arbetarrörelsen, kvinnorörelsen och miljörörelsen. Fokus ska ligga på hur dessa rörelser påverkat samhället, politiken och individens rättigheter, samt hur de fortsätter att påverka vår samtid.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna redogöra för och analysera viktiga händelser och processer i historien, samt diskutera och resonera kring historiska fenomen utifrån olika perspektiv och källor. De ska även kunna reflektera över hur dessa rörelser påverkar nutiden.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sociala rörelser (10 min)
Presentera lektionens fokus på sociala rörelser under 1800-talet. Diskutera varför dessa rörelser var betydelsefulla och hur de svarade på de förändringar som den industriella revolutionen medförde.
Ställ frågor som: “Vilka typer av orättvisor och problem försökte de sociala rörelserna adressera?” och “Hur tror ni att dessa rörelser förändrade samhället?”.
Genomgång av arbetarrörelsen (15 min)
Gå igenom arbetarrörelsens framväxt och betydelse under 1800-talet. Diskutera faktorer som lågkonjunkturer, arbetsförhållanden och klasskamp.
Identifiera viktiga händelser och individer i arbetarrörelsens historia, samt dess krav på bättre arbetsvillkor och rättigheter.
Genomgång av kvinnorörelsen (15 min)
Diskutera kvinnorörelsens ursprung och betydelse, inklusive kampen för rösträtt, utbildning och arbetsmöjligheter.
Gå igenom centrala figurer i kvinnorörelsen och deras bidrag till förändringarna.
Praktisk övning: Gruppdiskussion om sociala rörelser (15 min)
Dela in klassen i grupper, där varje grupp får i uppdrag att diskutera antingen arbetarrörelsen eller kvinnorörelsen. Ge dem några frågor att utforska, exempelvis:
• “Vilka var de viktigaste framgångarna för er rörelse?”
• “Vilka motstånd mötte rörelsen och hur övervann de detta?”
Låt grupperna sammanfatta sina diskussioner och dela med klassen.
Aktivitet
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort essä (250-300 ord) om en social rörelse från 1800-talet. De ska beskriva rörelsens syfte, metoder och dess påverkan på samhället, med fokus på långsiktiga effekter.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad var det mest intressanta du lärde dig om arbetarrörelsen?
• Hur påverkade kvinnorörelsen 1800-talet?
• Vilka utmaningar stod sociala rörelser inför under denna tid?
• Vad kan vi lära oss av dessa rörelser idag?
• Vilken social rörelse tycker du var mest betydelsefull och varför?
Hemläxa
Skriv en essä (250-300 ord) om en vald social rörelse från 1800-talet. Inkludera dess syfte, metoder och påverkan samt reflektera över dess långsiktiga påverkan på samhället.
Fördjupningsuppgift
Skriv en detaljerad rapport (400-500 ord) där du analyserar en specifik aspekt av en social rörelse från 1800-talet. Reflektera över hur denna aspekt bidrog till rörelsens framgång eller motgång och dra paralleller till nutidens sociala förändringar.
Förslag för nästa lektion
Temat: Modern tid och sociala rörelser. Den kommande lektionen bör fokusera på moderna sociala rörelser och deras rötter i historiska traditioner. Eleverna ska lära sig om aktuella frågor inom social rättvisa, miljörörelsen, och hur dessa samtida rörelser påverkas av historiska föregångare.
Förberedelser
• Förbered material och exempel på moderna sociala rörelser och deras historiska kontexter.
• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.
• Samla resurser och artiklar för att stödja diskussionen om modern social rättvisa.