Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1a2
Tema: Människorättigheter och deras utveckling

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i historia 1a2 ska ge eleverna kunskap om utvecklingen av mänskliga rättigheter sedan efterkrigstiden, inklusive centrala dokument som FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, samt hur olika rörelser har bidragit till att utforma och försvara dessa rättigheter. Eleverna ska också förstå de utmaningar och motstånd som människorättsorganisationer fortfarande står inför idag.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för och analysera viktiga händelser och processer gällande mänskliga rättigheter. De ska kunna diskutera och resonera kring hur rättigheter har skyddats och utmanats, samt reflektera över dagens mänskliga rättighetsfrågor och deras betydelse för samhället.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till mänskliga rättigheter (10 min)

• Presentera lektionens fokus på utvecklingen av mänskliga rättigheter efter kalla kriget. Diskutera varför mänskliga rättigheter är viktiga och vilka grundläggande rättigheter som omfattas.

• Ställ frågor som: “Vad innebär begreppet mänskliga rättigheter för er?” och “Hur många av er känner till FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna?”.

Genomgång av FN:s deklaration och viktiga händelser (15 min)

• Gå igenom FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna (adopterad 1948) och dess huvudprinciper.

• Diskutera viktiga händelser som har påverkat mänskliga rättigheter, såsom medborgarrättsrörelsen i USA, apartheid i Sydafrika och kampen för kvinnors rättigheter.

Gruppdiskussion: Utmaningar för mänskliga rättigheter idag (15 min)

• Dela in klassen i mindre grupper och ge dem att diskutera aktuella frågor kring mänskliga rättigheter i världens olika regioner. Exempel på frågor kan vara:

◦ “Vilka mänskliga rättigheter ifrågasätts idag?”

◦ “Hur påverkar politiska ledare och regimer mänskliga rättigheter?”

• Låt dem sammanfatta sina diskussioner och dela med klassen.

Dela insikter och reflektion (10 min)

• Sammanfatta vad eleverna har lärt sig och ge dem möjlighet att dela sina insikter kring de utmaningar som mänskliga rättighetsorganisationer står inför idag.

• Diskutera kort hur eleverna kan engagera sig i aktuella människorättsfrågor.

Aktivitet

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort essä (250-300 ord) där de väljer en specifik människorättsfråga som intresserar dem och analyserar dess betydelse, inklusive dess påverkan på samhälle och politik.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad har varit den mest intressanta punkten om mänskliga rättigheter som du lärt dig idag?

◦ (Eleverna reflekterar över sina insikter.)

• Vilken mänsklig rättighetsfråga intresserar dig mest och varför?

◦ (Eleverna ger sina exempel.)

• Hur kan vi skapa mer medvetenhet om mänskliga rättigheter i vårt samhälle?

◦ (Eleverna diskuterar hur man kan främja medvetenhet.)

• Vilka strategier tror du kan vara effektiva för att hantera mänskliga rättighetskränkningar?

◦ (Eleverna ger sin syn på potentiella lösningar.)

• Vad vill du veta mer om när det gäller människorättsfrågor?

◦ (Eleverna uttrycker sina intressen.)

Hemläxa

Skriv en essä (250-300 ord) om en specifik människorättsfråga som intresserar dig. Inkludera dess betydelse och påverkan samt dina personliga reflektioner om rättighetens status idag.

Fördjupningsuppgift

Skriv en rapport (400-500 ord) där du analyserar hur en specifik människorättsrörelse har bidragit till förändring av lagstiftning och samhälle. Diskutera inte bara dess framgångar utan även de hinder och motstånd rörelsen stött på.

Förslag för nästa lektion

Temat: Internationella människorättsfördrag och organisationer. Den kommande lektionen bör fokusera på internationella människorättsfördrag och organisationer, såsom FN, Amnesty International och Human Rights Watch. Eleverna ska förstå hur dessa organisationer arbetar för att skydda och främja mänskliga rättigheter och vilka verktyg de har för att uppnå sina mål.

Förberedelser

• Förbered material och exempel på olika människorättsfördrag och organisationer för diskussion.

• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.

• Samla resurser för att stödja diskussionen om internationella människorättsfrågor och organisationer i nästa lektion.