Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1a2
Tema: Samhällsomvandlingar och Industrialisering
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av de samhällsomvandlingar som skedde under industrialiseringen, inklusive dess orsaker, processer och konsekvenser för samhället och individen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Analysera och diskutera samhällsomvandlingar och industriella förändringar under 1800- och 1900-talet, samt hur dessa har påverkat samhällsstrukturer och levnadsvillkor.”
Kunskapskrav
• “Eleven kan redogöra för centrala händelser och processer relaterade till industrialisering och samhällsomvandlingar.”
• “Eleven kan analysera och diskutera olika perspektiv på dessa historiska förändringar.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande var en central orsak till den industriella revolutionen?
A) Teknologiska innovationer
B) Politisk stabilitet
C) Religionsfrihet
D) Agrara reformer
2. Vilken av följande uppfinningar är kopplad till textilindustrin?
A) Ångmaskinen
B) Spinning Jenny
C) Telegrafen
D) Järnvägen
3. Vilket årtionde inträffade den industriella revolutionens genombrott i Storbritannien?
A) 1700-talet
B) 1780-talet
C) 1800-talet
D) 1850-talet
4. Vad kallas den övergång från jordbruk till industri och urbanisering?
A) Den industriella revolutionen
B) Den agrara revolutionen
C) Den politiska revolutionen
D) Den sociala revolutionen
5. Vilken viktig lag röstades igenom i Storbritannien 1833 för att reglera arbetstiderna?
A) Barnets rättighetslag
B) Factory Act
C) Arbetarskyddslagen
D) Lagen för industriell säkerhet
6. Vilken socioekonomisk klass växte fram under industrialiseringen?
A) Adelsklassen
B) Medelklassen
C) Arbetarklassen
D) Borgarklassen
7. Vilken av följande är en konsekvens av urbaniseringen under 1800-talet?
A) Minskad befolkningstillväxt
B) Ökad folkrörelse till städer
C) Mindre arbetslöshet
D) Bättre levnadsvillkor på landsbygden
8. Vad var syftet med “Förbättrad kommunikation” under industrialiseringen?
A) Att öka avståndet mellan städer
B) Att underlätta handel och resande
C) Att kontrollera befolkningen
D) Att fördröja informationsspridning
9. Vilken revolution präglade det agrara samhället innan industrialiseringen?
A) Den industriella revolutionen
B) Den agrara revolutionen
C) Den franska revolutionen
D) Den amerikanska revolutionen
10. Vad var en av de centrala effekterna av barnarbete under industrialiseringen?
A) Utökad risk för ohälsa och olyckor
B) Ökad utbildningsnivå
C) Förbättrade arbetsvillkor
D) Ekonomisk stabilitet
11. Vilka ledde arbetarrevolter under industrialiseringen?
A) Adeln
B) Medelklassen
C) Företagsledare
D) Arbetarklassen
12. Vilket var ett av de första länderna att genomföra en omfattande industrialisering?
A) Frankrike
B) Storbritannien
C) Tyskland
D) Italien
13. Vad menas med “proletariatet”?
A) Rikare klasser
B) Jordägare
C) Arbetarklassen
D) Medelklassen
14. Vilken av följande faktorer påverkade arbetsvillkoren under industrialiseringen mest?
A) Naturtillgångar
B) Utbildning
C) Ekonomisk tillväxt
D) Befolkningsminskning
15. Vilken social rörelse uppstod som svar på konsekvenserna av industrialiseringen?
A) Arbetarrörelsen
B) Feministrörelsen
C) Nationalismen
D) Romantiken
Resonerande frågor
1. Analysera hur industrialiseringen förändrade levnadsvillkoren för arbetarklassen.
Syftet är att ge studenter möjlighet att diskutera de sociala effekterna av industriella förändringar.
2. Diskutera hur teknologiska innovationer bidrog till industrialiseringens framfart.
Frågan syftar till att bedöma förståelsen för sambandet mellan teknik och samhällsutveckling.
3. Resonera kring skillnaderna i industrialisering mellan olika länder i Europa.
Denna fråga ger elever möjlighet att jämföra olika nationella erfarenheter och arbetsvillkor.
4. Utvärdera rollen av kvinnor i industriarbetet och hur det påverkade deras rättigheter.
Eleverna ges chans att utforska genusfrågor i samband med industriella förändringar.
5. Diskutera den agrara revolutionens betydelse för den industriella revolutionen.
Syftet är att examinera hur tidiga förändringar i jordbruket främjade industrialisering.
6. Analysera påverkan av urbanisering på sociala relationer i städer under 1800-talet.
Frågan uppmanar till reflektion kring hur stadsutvecklingen skapade nya sociala dynamiker.
7. Diskutera hur fackföreningar kom till som ett svar på arbetsvillkor under industrialiseringen.
Därigenom kan elever utforska hur kollektiv organisering uppstod i denna tid.
8. Resonera kring de långsiktiga konsekvenserna av industrialiseringen för samhället idag.
Ger möjlighet att koppla historiska processer till moderna samhällsfrågor.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng där faktafrågorna ger fem poäng vardera och resonerande frågor ger tre poäng vardera.
• För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
• För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
• För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.