Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 3
Tema: Jämförande analys av historiska narrativ
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla och jämföra olika nationella narrativ och tolkningar av betydelsefulla historiska händelser, bland annat hur detta påverkar nationell och kulturhistorisk identitet. Undervisningen ska även ge eleverna verktyg för kritisk analys av hur historia används i olika länder.
Kunskapskrav
Eleven kan med säkerhet analysera och jämföra olika perspektiv och narrativ kring historiska händelser, samt redogöra för partikulariteter och allmänna trender inom olika historiska diskurser.
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till historiska narrativ (10 min)
Definiera begreppet “historiskt narrativ” och diskutera varför det är viktigt att förstå olika nationella perspektiv på historia.
Ge exempel på hur olika länder kan presentera samma historiska händelse.
2. Diskussion om skillnader i undervisning (15 min)
Presentera skillnader i hur t.ex. första och andra världskriget undervisas i olika länder (exempelvis USA, Tyskland, Ukraina, och Ryssland).
Diskutera vad som påverkar dessa skillnader: politiska, kulturella och sociala faktorer.
Låt eleverna dela sina egna erfarenheter av hur historia har lärts ut i deras tidigare utbildningar.
3. Gruppuppgift – jämförande analys (15 min)
Dela in klassen i grupper och ge varje grupp ett specifikt land som de ska undersöka med fokus på ett gemensamt historiskt ämne (t.ex. kolonialism, världskrigen, kalla kriget).
Eleverna ska identifiera skillnader och likheter i hur historien presenteras i deras land och skapa en kort presentation för klassen.
4. Presentationer och diskussion (8 min)
Låt varje grupp presentera sina upptäckter för klassen.
Faciliterar en klassdiskussion kring de olika perspektiven och hur dessa påverkar vår förståelse av historia idag.
5. Reflektion och sammanfattning (2 min)
Sammanfatta de viktigaste lärdomarna från lektionen och ställ frågor för att stimulera eftertanke hos eleverna.
Påminn om vikten av kritisk granskning av historiska narrativ.
Aktivitet
Som en del av lektionen ska eleverna skriva en kort reflektion (300-500 ord) där de utvärderar en historisk händelse från minst två olika länders perspektiv och diskuterar hur dessa perspektiv skiljer sig åt. Reflektionen ska baseras på deras gruppdiskussioner och analyser under lektionen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
1. Vad är ett historiskt narrativ?
Svar: En tolkning och presentation av historiska händelser som formar vår förståelse av dem.
2. Ge ett exempel på skillnader i hur en historisk händelse kan presenteras i olika länder.
Svar: Första världskriget ses som en seger i vissa länder och som en katastrof i andra.
3. Vilka faktorer kan påverka hur historia undervisas i olika kulturer?
Svar: Politisk agenda, kulturell identitet och samhälleliga normer.
4. Hur kan förståelse av olika narrativ påverka vår uppfattning om nutida frågor?
Svar: Det kan ge insikter i hur dagens problem har djupare historiska rötter och hur olika perspektiv kan krocka.
5. Vilken roll har skolans undervisning i formandet av historiemedvetenhet?
Svar: Skolan kan forma elevernas förståelse och hållningar till både historia och aktuella frågor.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en essä (800-1000 ord) där de jämför och kontrasterar två olika nationers sätt att förhålla sig till en specifik historisk händelse, och reflektera över hur detta påverkar nutida nationella identiteter.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna analysera hur historiska narrativ används för att forma nationalstaternas identitet i en given region. De ska skapa en presentation där de inkluderar minst tre länder och deras unika sätt att tolka en gemensam historisk händelse eller period.
Förslag för nästa lektion
Kopplingar mellan historia och kultur
Den nästa lektionen kan behandla hur historia formar och påverkar kulturella uttryck, som litteratur, konst och film. Det är relevant då det visar hur historia fortsätter att influera samhällen och kulturer och kan kopplas till de diskussioner om narrativ. Fokus kan ligga på att analysera specifika verk där historien är central.
Förberedelser
• Samla exempel på kulturella verk (böcker, filmer, konst) som är präglade av historiska händelser.
• Förbereda material och riktlinjer för jämförelse och analys av kulturella uttryck.
• Skapa en resurslista för eleverna som kan hjälpa i deras research om nästa tema.