Öppna i Google Docs

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 1a2
Tema: Mänskliga rättigheter och deras utveckling

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för utvecklingen av mänskliga rättigheter, dess historiska kontext och påverkan på samhällspolitik och individens rättigheter genom tiden.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Analysera och diskutera mänskliga rättigheters framväxt i olika historiska och kulturella kontexter, samt dess betydelse för individen och samhället.”

Kunskapskrav

• “Eleven kan redogöra för centrala händelser och processer som ledde till framväxten av mänskliga rättigheter.”
• “Eleven kan analysera och diskutera olika perspektiv på mänskliga rättigheter.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilket dokument antogs som ett av de första formella erkännanden av mänskliga rättigheter?
A) USA:s konstitution
B) Den franska revolutionens deklaration
C) Den engelska petition of rights
D) FN:s stadga

2. Vad kallas processen där grundläggande rättigheter erkänns och skyddas av lag?
A) Socialisering
B) Juridisk kodifiering
C) Politisk reform
D) Kulturell acceptans

3. Vilket år antogs den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna av FN?
A) 1945
B) 1948
C) 1951
D) 1965

4. Vilken av följande individer är känd för sitt arbete med mänskliga rättigheter under 1900-talet?
A) Martin Luther King Jr.
B) Mahatma Gandhi
C) Eleanor Roosevelt
D) Nelson Mandela

5. Vilka rättigheter omfattas oftast av begreppet “mänskliga rättigheter”?
A) Endast politiska rättigheter
B) Endast ekonomiska rättigheter
C) Civila, politiska och sociala rättigheter
D) Endast kulturella rättigheter

6. Vad syftar begreppet “universella mänskliga rättigheter” till?
A) Rättigheter som gäller för alla människor oavsett nation eller kultur
B) Rättigheter som endast gäller i västerländska länder
C) Rättigheter som är förhandlingsbara
D) Rättigheter som endast gäller för kvinnor

7. Vilken av följande händelser kan kopplas till kampen för medborgerliga rättigheter i USA?
A) Första världskriget
B) Civil Rights Movement
C) Koreakriget
D) Prohibition

8. Vilken Europakonvention syftar till att skydda mänskliga rättigheter?
A) Europakonventionen om mänskliga rättigheter
B) Schengenavtalet
C) Maastrichtfördraget
D) Lissabonfördraget

9. Vad var syftet med “Förklaringen om mänskliga rättigheter” från 1789?
A) Att definiera och skydda grundläggande rättigheter för medborgarna
B) Att fördöma slavery
C) Att avskaffa monarkin
D) Att stärka nationalismen

10. Vilken av följande rörelser fokuserar på mänskliga rättigheter för marginaliserade grupper och kvinnors rättigheter?
A) Feministisk rörelse
B) Nationalistisk rörelse
C) Ekologisk rörelse
D) Militarism

11. Vilket internationellt avtal syftar till att skydda barnens rättigheter?
A) FN:s konvention om barnets rättigheter
B) Förenta nationernas stadga
C) Mänskliga rättigheternas allmänna deklaration
D) Internationella konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter

12. Vilket av följande är ett exempel på en fundamental mänsklig rättighet?
A) Rätt att äga egendom
B) Rätt till liv
C) Rätt till arbete
D) Rätt till utbildning

13. Vad kännetecknar ett land där mänskliga rättigheter systematiskt kränks?
A) Hög politisk stabilitet
B) Stark medelklass
C) Autoritärt styre
D) Öppen och fri press

14. Vilken av följande organisationer arbetar för att skydda mänskliga rättigheter internationellt?
A) Amnesty International
B) NATO
C) Världshandelsorganisationen
D) Internationella valutafonden

15. Vad definierar en “mänsklig rättighet” i juridisk mening?
A) Rättigheter som endast nationer erkänner
B) Rättigheter som alla människor har rätt till och som skyddas av lagar
C) Rättigheter som endast gäller under krisperioder
D) Rättigheter som är kulturellt relativistiska

Resonerande frågor

1. Analysera hur mänskliga rättigheter har utvecklats från antiken till nutid. Syftet är att utforska förändringar i synen på rättigheter genom historien och dess inverkan.

2. Diskutera vilken roll globaliseringen spelar i spridningen av mänskliga rättigheter idag. Eleverna kan förstå sambandet mellan globalisering och mänskliga rättigheter.

3. Resonera kring hur kulturella och nationella skillnader påverkar genomförandet av mänskliga rättigheter. Frågan öppnar för diskussion kring relativism och universella rättigheter.

4. Utvärdera den roll som icke-statliga organisationer spelar i skyddet av mänskliga rättigheter. Därigenom ges möjlighet att förstå olika aktörers roll i rättighetsskyddandet.

5. Diskutera på vilket sätt individer och grupper kan påverka förändringarna av mänskliga rättigheter. Frågan uppmanar till att reflektera över aktivism och medborgarengagemang.

6. Analysera effekten av mänskliga rättigheter på internationella relationer och geopolitik. Syftet är att belysa hur rättigheter kan påverka relationer mellan stater.

7. Resonera kring sambandet mellan utbildning och medvetenhet om mänskliga rättigheter. Ger möjlighet att koppla befolkningens utbildning till skydd och utvidgning av rättigheter.

8. Diskutera hur sociala rörelser har påverkat rättigheternas utveckling och erkännande genom historien. Frågan syftar till att undersöka protesternas roll i mänskliga rättigheters framväxt.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng där faktafrågorna ger fem poäng vardera och resonerande frågor ger tre poäng vardera.
• För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
• För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
• För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.