Läxa i Historia – Analysera historiska källor: Brev, dagböcker och dokument

Redogörelse
Årskurs: Åk 7–9
Ämne: Historia
Tema: Analysera historiska källor: brev, dagböcker och dokument


Ordkollen

Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.

  1. Primärkälla
    En källa som skapats under den tid som studeras, till exempel brev, dagböcker eller officiella dokument.

  2. Sekundärkälla
    En källa som analyserar eller tolkar primärkällor, såsom läroböcker eller vetenskapliga artiklar.

  3. Autograf
    Författarens egen handskrivna underskrift eller text, vilket kan öka en källas äkthet.

  4. Autenticitet
    Äktheten hos en källa; om den verkligen är vad den utger sig för att vara.

  5. Kontext
    Den omgivande bakgrunden och sammanhanget där en källa skapades.

  6. Trovärdighet
    Hur pålitlig och korrekt en källa bedöms vara.

  7. Bias
    Förutfattade meningar eller partiskhet som kan påverka innehållet i en källa.

  8. Källkritik
    Metoder och tankesätt för att bedöma en källas tillförlitlighet och värde.

  9. Dokumentation
    Processen att samla in och förvara källor för historisk forskning.

  10. Hermeneutik
    Tolkningsteori som används för att förstå och analysera texter och andra kulturella artefakter.


Instuderingsfrågor

  1. Vad är skillnaden mellan en primärkälla och en sekundärkälla?
  2. Ge ett exempel på en primärkälla och förklara varför den klassificeras som sådan.
  3. Varför är det viktigt att förstå kontexten när man analyserar en historisk källa?
  4. Vad innebär begreppet autenticitet i källkritik?
  5. Hur kan bias påverka innehållet i ett historiskt dokument?
  6. Vilka metoder kan du använda för att bedöma en källas trovärdighet?
  7. Varför är autografer viktiga inom historisk forskning?
  8. Förklara vad hermeneutik innebär inom historisk analys.
  9. Hur kan dokumentation hjälpa historiker i deras arbete?
  10. Varför är det nödvändigt att använda källkritik när man studerar historia?

Övning

Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.

UppgiftABCD
1. En dagbok som skrivits av en soldat under andra världskrigetSekundärkällaPrimärkällaBiasKontext
2. En historiebok skriven av en modern forskareSekundärkällaPrimärkällaAutenticitetHermeneutik
3. Författarens personliga brevPrimärkällaSekundärkällaDokumentationTrovärdighet
4. En handskriven text av en historisk personAutografBiasSekundärkällaKontext
5. En vetenskaplig artikel om 1800-talets industriella revolutionHermeneutikDokumentationSekundärkällaPrimärkälla
6. En propagandaaffisch från första världskrigetPrimärkällaSekundärkällaTrovärdighetAutenticitet
7. En färdigställd rapport baserad på flera intervjuerDokumentationPrimärkällaSekundärkällaBias
8. En persons memoarer om deras barndomPrimärkällaSekundärkällaHermeneutikKontext
9. En officiell regeringsrapport från 1950-taletPrimärkällaSekundärkällaAutografDokumentation
10. En utlåtande från en historiker om medeltidenSekundärkällaPrimärkällaBiasKontext

Skrivuppgifter

Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.

Skrivuppgift 1: Analys av ett historiskt brev

Analysera det bifogade brevet som skrevs av en person under 1800-talet. Beskriv vilken typ av källa brevet är och diskutera dess trovärdighet.
Svarslängd: ca. 250 ord (En halv sida)

Skrivuppgift 2: Jämförelse mellan två källor

Jämför en dagbok från en barnläkare under 1900-talet med en tidningsartikel från samma period. Identifiera likheter och skillnader i perspektiv och bias.
Svarslängd: ca. 350 ord (En och en halv sida)

Skrivuppgift 3: Reflektion över källkritikens betydelse

Reflektera över hur källkritik kan påverka vår förståelse av historiska händelser. Ge exempel på hur bristande källkritik kan leda till felaktiga slutsatser.
Svarslängd: ca. 400 ord (Två sidor)