Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Svensk poesi och dess betydelse
Koppling till styrdokument
Lektionens innehåll syftar till att utforska och analysera bakomliggande teman och stilistiska drag i svensk poesi. Eleverna kommer att studera viktiga svenska poeter och deras verk, samt diskutera hur poesi kan användas för att uttrycka känslor, tankar och sociala frågor.
Centralt innehåll
Eleven kan läsa och analysera ett urval av poesi och härleda dess teman och stilistiska uttryck. Dessutom kan eleven för tydliga och utvecklade resonemang om den litterära textens betydelse i ett kulturellt och historiskt sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till poesi (10 min)
• Definiera vad poesi är och diskutera dess kännetecken jämfört med prosa.
• Gå igenom olika typer av poesi (t.ex. lyrik, epik, dramatik) och förklara hur de kan skilja sig i stil och syfte.
• Ställ frågor som: Vad är det som gör poesi unikt? Hur uppfattar vi känslor genom poesi?
Studium av viktiga svenska poeter (15 min)
• Presentera några centrala svenska poeter såsom Karin Boye, Gustaf Fröding, Tomas Tranströmer och Nelly Sachs.
• Diskutera deras liv, verk och tematik med fokus på hur deras bakgrund och tidsperioder har präglat deras skrivande.
• Dela ut exempel på några av deras mest kända dikter för eleverna att läsa och analysera.
Gruppdiskussion och textanalys (15 min)
• Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp en dikt att analysera.
• Varje grupp ska identifiera teman, känslor, typer av bildspråk och stilistiska tekniker i texten.
• Låt grupperna förbereda en kort presentation av sina insikter och tolkningar.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
• Sammanfatta vad som har lärts om poesi och dess betydelse under lektionen.
• Diskutera hur poesi kan påverka våra känslor och tänkande. Fråga eleverna: Hur kan vi använda poesi för att uttrycka egna känslor eller kommentera samhällsfrågor?
Aktivitet
Eleverna ska skriva en egen dikt (300-500 ord) inspirerad av de teman och stilar de diskuterat under lektionen. Dikten kan vara vilken genre som helst men ska innehålla vissa stilistiska element som de har sett i de analyserade dikterna. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad kännetecknar poesi som genre? Svar: Poesi kännetecknas av dess koncentrerade språk, användning av ljud och rytm samt bildspråk.
• Nämn en svensk poet och ett tema i deras skrivande. Svar: Karin Boye, som ofta skriver om identitet och existensiella frågor.
• Hur kan poesi användas för att uttrycka känslor? Svar: Genom att använda metaforer och symbolik kan poeter förmedla komplexa känslor.
• Vilken roll spelar bakgrund och tidsepok för en poets verk? Svar: En poets livserfarenhet och den historiska kontext de skriver i påverkar deras teman och uttryck.
• Hur kan vi relatera till en dikt på ett personligt plan? Svar: Genom att identifiera egna känslor och erfarenheter som speglas i texten.
Hemläxa
Välj en dikt av en svensk poet och skriv en analys (400-600 ord) om dess teman, stil och kreativ användning av språk. Reflektera över hur poeten uttrycker känslor och tankar.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna välja att skapa en liten diktsamling (800-1000 ord) som innehåller flera egna dikter med fokus på ett gemensamt tema. De ska också inkludera en kort analys av varje dikt som förklarar de stilistiska valde de använt och hur de relaterar till det valda temat.
Förslag för nästa lektion
Litterära genrer: Drama och teater. I nästa lektion kommer eleverna att fokusera på dramatik och teater inom svensk litteratur. De kommer att studera historiska verk och analysera hur dialog och monolog används för att utveckla karaktärer och tematik. Lektionen inkluderar exempel på svenska pjäser och deras påverkan på samhället.
Förberedelser
• Samla exempel på kända svenska dikter och verk av olika poeter.
• Förbered frågor för analyser i klassdiskussionerna.
• Förbered en lista med teman och element att inkludera i elevens egna dikt.