Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Svenska 2 – Teaterns roll i samhället idag

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Teaterns roll i samhället idag

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll syftar till att undersöka teaterns betydelse i det moderna samhället. Eleverna kommer att analysera olika teaterformer och hur de tar sig an aktuella frågor som social rättvisa, identitet och miljö. Fokus ligger på hur teatern används som ett verktyg för att belysa samhällsfrågor och påverka opinionen.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för hur litterära och kulturella uttryck, såsom teater, speglar och påverkar samhällsfrågor. Dessutom kan eleven formulera och motivera egna åsikter utifrån kulturella och sociala analyser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till modern teater (10 min)

• Diskutera hur teatern har utvecklats under de senaste decennierna. Berätta om nya former av teater, såsom forumteater, dokumentärteater och verbatimteater.
• Ställ frågor som: Hur har dessa former förändrat vårt sätt att se på teater? Vilka samhällsfrågor blir aktuella i dagens teater?

Analys av moderna teaterpjäs (15 min)

• Välj en aktuell svensk teaterpjäs eller föreställning (exempelvis en från Dramaten, Unga Klara eller Teater Galeasen) som tar upp viktiga samhällsfrågor.
• Gå igenom teman och budskap i pjäsen, och diskutera hur de påverkar publiken och samhället i stort.
• Titta på korta klipp från pjäsen eller ge exempel på centrala scener som illustrerar dessa teman.

Gruppdiskussion och reflektion (15 min)

• Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppdrag att diskutera en specifik samhällsfråga (exempelvis könsidentitet, miljöfrågor, migration) och hur moderna teaterformer kan adressera och belysa dessa.
• Varje grupp ska förbereda en kort presentation av sina tankar och dela sin analys med klassen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

• Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen och hur modern teater kan påverka åsikter och samhällsnormer.
• Låt eleverna reflektera över frågor som: Hur kan vi som publik reagera och agera efter att ha sett en teaterföreställning? Vilken roll spelar vi i att förstå och hantera de frågor som teatern tar upp?

Aktivitet

Eleverna ska skriva en reflektion (300-500 ord) om en aktuell teaterpjäs eller föreställning de har sett. Reflektionen ska innehålla analys av teman, budskap och hur denna föreställning speglar eller påverkar samtiden.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vilka moderna teaterformer har blivit populära och vilka samhällsfrågor tar de upp?
Svar: Forumteater, dokumentärteater och deras relevans för social rättvisa, miljö och identitet.
• Hur kan teatern påverka vår förståelse av samhällsfrågor?
Svar: Genom att skapa medvetenhet och få publiken att reflektera över aktuella frågor och lösningar.
• Nämn en svensk teaterpjäs som har gjort intryck på debatten om en samhällsfråga.
Svar: Exempelvis “Psykopater” av Unga Klara som behandlar ämnet psykisk ohälsa.
• Hur kan teater engagera och mobilisera människor i samhällsfrågor?
Svar: Genom att inspirera till diskussion och handling kring viktiga teman och utmaningar.
• Vad är din personliga åsikt om teaterns roll i dagens samhälle?
Svar: Elevernas svar kan variera, men ska reflektera deras personliga känslor och tankar kring ämnet.

Hemläxa

Välj en aktuell samhällsfråga och skriv en kort debattartikel (400-600 ord) där du argumenterar för teaterns roll i att belysa och diskutera denna fråga. Reflektera även över hur teater kan engagera en bredare publik i förändringsarbetet.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna skapa en kampanj för en teaterpjäs som de skulle vilja producera, med fokus på en specifik samhällsfråga. Kampanjen bör innehålla en beskrivning av pjäsen, dess teman, målgrupp, och en plan för hur de skulle marknadsföra den. En presentation av kampanjen ska ges för klassen (800-1000 ord).

Förslag för nästa lektion

Teater och film: Representation och mångfald
I nästa lektion kommer fokus att ligga på hur teater och film representerar olika grupper och perspektiv, samt hur man kan arbeta med frågor kring mångfald och representation i dessa konstformer. Eleverna får analysera och diskutera filmer och pjäser som lyckas (eller misslyckas) med att representera olika identiteter.

Förberedelser

• Samla exempel på aktuella teaterpjäsers affischer och programmet för analys.
• Förbered diskussionsfrågor för grupperna kring samhällsfrågor och teater.
• Hitta relevanta klipp från modern teater att visa under lektionen.


Modern Tillbaka-knapp
×