Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Programmering 2
Tema: Avslutning och utvärdering av kursen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Utvärdering och reflektion över lärandeprocesser och resultat.
Sammanställning av feedback och erfarenheter från kursens olika moment.
Diskutera framtida steg inom programmering och teknik.
Kunskapskrav
Eleven redogör för sina erfarenheter från kursen på ett strukturerat sätt och kan ge konstruktiv feedback angående kursens innehåll och upplägg. Eleven visar på insikter kring hur lärande kan tillämpas i framtiden och presenterar sina tankar kring personlig utveckling och fortsatt lärande.
Lärarledda instruktioner
Inledning och kursutvärdering (10 min)
Förklara syftet med lektionen och vikten av att ge feedback på kursen.
Korta presentationer av vad som kommer att göras under lektionen, inklusive kursutvärdering och gemensamma diskussioner.
Genomgång av utvärderingsformulär (10 min)
Gå igenom kursutvärderingsformuläret och förklara vad som förväntas av eleverna i sina svar.
Diskutera typiska frågor som kommer att ingå och ställ frågor för att uppmuntra reflektion.
Individuell utvärdering (15 min)
Låt eleverna fylla i kursutvärderingsformuläret anonymt.
Under tiden kan läraren gå runt och svara på eventuella frågor samt uppmuntra till eftertanke om kursens innehåll.
Gemensam diskussion av feedback (10 min)
Samla in elevernas tankar kring vad de tyckte var bra och vad som kan förbättras.
Diskutera de gemensamma insikterna och lyft fram positiva aspekter samt utbildningsområden som kan utvecklas.
Avslutande reflektion (5 min)
Be eleverna att tänka framåt och formulera några mål för deras framtida studier eller karriär inom programmering eller teknik.
Avsluta med en sammanfattning av vad de har lärt sig och möjlighet till frågor.
Aktivitet
Eleverna kommer att individuellt reflektera och utföra en kursutvärdering, där de ger sin syn på kursens innehåll, upplägg och sin egna lärandeprocess. Efter utvärderingen kommer de att diskutera sina insikter i klassen.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
Vad tyckte du var den mest positiva delen av kursen?
Elevernas svar kan variera och reflektera deras personliga upplevelser.
Finns det något område som du känner bör förbättras?
Eleverna kan nämna specifika aspekter av kursen eller undervisningen.
Hur har kursen påverkat dina framtidsplaner?
De kan reflektera över karriärintressen eller vidareutbildningar.
Vilken feedback tycker du är viktigast att ge till läraren?
Eleverna kan formulera sina tankar kring undervisningen och kursupplägget.
Nämn ett mål du har för framtiden relaterat till programmering.
Elevernas svar kan variera beroende på individuella intressen och ambitioner.
Hemläxa
Ingen hemläxa ges denna vecka. Eleverna uppmuntras att fortsätta utforska programmering och AI genom självstudier och praktikprojekt.
Fördjupningsuppgift
Ingen fördjupningsuppgift tilldelas. Eleverna uppmanas att använda sina lärdomar från kursen för att initiera individuella projekt som intresserar dem eller för att utforska relevanta kurser och workshops för fortbildning.
Förslag för nästa lektion
Kursavslutning och certifikat
I nästa lektion kan fokus ligga på att fira avslutningen av kursen, dela ut eventuella certifikat eller intyg, och ge eleverna möjlighet att dela med sig av sina framgångar och framtidsplaner med klassen.
Detta förslag är relevant eftersom det markerar slutet på en process och ger eleverna en känsla av prestation och avslut. Det kan också inspirera dem att fortsätta sin resa inom programmering och teknik.
Förberedelser
Förbered kursutvärderingsformulär för distribution.
Samla insikter och feedback från andra kurser för diskussion.
Planera ceremonin för kursavslutning och eventuella certifikat.