En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Programmering 2 – Sammanfattning av kursen och framtida perspektiv

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Programmering 2
Tema: Sammanfattning av kursen och framtida perspektiv

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Reflektion över lärande och utveckling under kursens gång.
Diskutera framtida tillämpningar av programmeringskunskaper och AI inom olika områden.
Översikt av relevanta karriärvägar och vidareutbildningar inom programmering och AI.

Kunskapskrav

Eleven sammanfattar och reflekterar över sina lärdomar under kursens gång och kan diskutera hur dessa kan tillämpas i framtida studier och arbete. Eleven visar insikt i relationen mellan programmering, AI och samhälle och kan uttrycka sina egna intressen och mål för framtiden.

Lärarledda instruktioner

Inledning och kursöversikt (10 min)

Inled med en sammanfattning av kursens innehåll och de centrala teman som har behandlats, inklusive programmering, AI, etik, och praktiska projekt.
Låt eleverna dela med sig av sina favoritmoment i kursen och vad de tyckte var mest lärorikt.

Reflektera över lärande (15 min)

Dela upp eleverna i grupper för att diskutera följande frågor:
Vad har varit mina största lärdomar under kursen?
Vilka utmaningar har jag stött på och hur har jag hanterat dem?
Hur har mina kunskaper förändrats över tid?
Samla in gruppdiskussionerna och låt varje grupp dela med sig av sina insikter.

Framtidsperspektiv (15 min)

Diskutera relevanta karriärmöjligheter och vidareutbildningar inom programmering och AI. Ge exempel på yrken och instanser där dessa kunskaper är eftertraktade.
Belys hur AI forskning och utveckling kan påverka framtida technologievolutioner och samhället som helhet.

Avslutande reflektion och diskussion (5 min)

Låt varje elev dela med sig av ett mål eller en intresseområde som de vill utforska vidare efter kursens slut.
Diskutera vikten av livslångt lärande inom teknik och programmering.

Aktivitet

Eleverna kommer att genomföra en reflekterande diskussion i grupper där de analyserar sin egen lärandeprocess under kursen och vad de ser fram emot att utforska i framtiden.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

Vilken var den mest betydelsefulla lärdomen du har dragit från kursen?
Elevernas svar kommer att variera men reflektera över personlig tillväxt.
Nästa steg för dig inom programmering eller AI är?
Exempel på svar kan vara självstudier, kurser eller praktikplatser.
Hur ser du på betydelsen av etik i programmering framöver?
Svar bör reflektera insikter som samlats under kursens gång.
Vilka kompetenser anser du att du behöver vidareutveckla?
Elever kan identifiera områden för förbättring, som kodning, projektledning eller kommunikation.
Hur har din syn på programmering ändrats under kursens gång?
Reflektion kring förändringar i intresse, förståelse eller ambitioner.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en individuell reflekterande rapport (300-400 ord) där de sammanfattar sin övergripande upplevelse av kursen, vad de lärt sig och sina framtida mål inom programmering och AI.

Fördjupningsuppgift

Eleverna får i uppdrag att välja en specifik aspekt av programmering eller AI som de vill fördjupa sig i och genomföra en projektbaserad uppgift, inklusive en skriftlig rapport och presentation av sina resultat.

Förslag för nästa lektion

Avslutning och utvärdering av kursen.
I nästa lektion fokuserar vi på en övergripande utvärdering av kursen. Eleverna kommer att få fylla i kursutvärderingar och diskutera vad som fungerade bra och vad som kan förbättras till framtida kurser.
Detta förslag är relevant då det ger eleverna möjlighet att aktivt delta i kursens utveckling och att reflektera över de lärdomar de fått. Kunskapskravet kopplas till att kunna formulera konstruktiv kritik och ge feedback om kursens innehåll och struktur.

Förberedelser

Förbered kursutvärderingsformulär och planera hur feedbacken ska användas framöver.
Samla resurser för diskussion om möjliga vidareutbildningar och yrken.
Utveckla en agenda för avslutande lektionen och utvärderingsdiskussionen.


×