En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Filosofi 1 – Existentialism

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Filosofi 1
Tema: Existentialism

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla grundläggande teorier som handlar om begreppet verklighet och vad som kan tänkas existera. Det inkluderar också en grundläggande kunskapsteori utifrån begreppet kunskap, begreppet sanning och vetandets olika former. Dessutom berörs nutida filosofiska riktningar, särskilt inom området existentialism.

Eleven redogör översiktligt för och diskuterar översiktligt och med enkla argument några frågor och teorier som gäller existens, kunskap, vetenskap, värdefilosofi, samhällsfilosofi, språkfilosofi och nutida filosofiska riktningar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till existentialismen (10 min)

• Förklara grundkoncepten bakom existentialismen, såsom individens frihet och ansvar.
• Diskutera var existentialismen placerar människan i relation till det meningsfulla livets frågor.
• Använd exempel från kända existentiella tänkare som Jean-Paul Sartre och Søren Kierkegaard.

Diskussionsmoment: Vad betyder det att existera? (15 min)

• Dela in klassen i små grupper för att diskutera vad existens innebär.
• Be grupperna att reflektera över frågor om fri viljas roll och hur detta relaterar till deras egna liv.
• Samla klassens åsikter för en gemensam diskussion.

Föreläsning om nyckelord inom existentialismen (10 min)

• Presentera viktiga termer såsom “existens före essens”, “absurdism” och “autenticitet”.
• Förklara dessa begrepp med hjälp av konkreta exempel och citat från primära källor.

Tillämpning av teorier (10 min)

• Ge eleverna textfragment från existentiella verk att analysera.
• Diskutera hur dessa texter relaterar till lektionens tema och de filosofiska begreppen som introducerats.

Sammanfattning och frågor (5 min)

• Sammanfatta lektionens huvudpunkter och öppna för eventuella frågor.
• Be eleverna att reflektera över vad de tagit med sig från lektionen.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skriva en kort reflektion (200-300 ord) om en situation i deras liv där de känt att de haft möjlighet att göra ett val och hur det valet formade deras identitet eller livssyn. Denna aktivitet uppmuntrar dem att tillämpa existentiella begrepp i praktiken.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

1. Vad är existentialism?
Svar: Existentialism är en filosofisk rörelse som fokuserar på individens frihet, ansvar och det meningsfulla livet.
2. Vilken roll spelar fri vilja inom existentialismen?
Svar: Fri vilja innebär att individer har möjligheten att forma sina liv genom egna val.
3. Vad menas med att “existens föregår essens”?
Svar: Det betyder att en människa först existerar och genom sina handlingar definierar sin essens eller värde.
4. Nämn en känd existentialistisk filosof.
Svar: Jean-Paul Sartre är en av de mest kända existentialisterna.
5. Hur kan man relatera existentialism till dagens samhälle?
Svar: Genom att analysera hur individer ställs inför val och ansvar i en komplex värld.

Hemläxa

Eleverna ska läsa en kort novell som exemplifierar existentiella teman och skriva en sammanfattning på 300 ord där de reflekterar över berättelsens budskap.

Fördjupningsuppgift

Elever som vill fördjupa sig kan skriva en essä (1000-1500 ord) om existentialismens påverkan på modern filosofi och litteratur. De ska inkludera analyser av både klassiska och samtida verk och knyta ihop dessa till egna tankar och reflektioner.

Förslag för nästa lektion

Tema: Existentialismens påverkan på konst och litteratur
Denna lektion skulle dyka djupare in i hur existentialismen format konstnärliga uttryck och litterära verk, samt diskutera verk av författare som Camus och Dostojevskij. Det är ett relevant ämne eftersom det bygger på lektionens nuvarande tema och ger eleverna en förståelse för hur filosofiska idéer kan påverka andra områden som konst och litteratur.

Förberedelser

• Förbered korta textfragment av existentiella verk som kan användas för analys.
• Sätt upp grupper för diskussion i förväg.
• Se till att nödvändiga resurser för föreläsningen är tillgängliga och i ordning.


×