Lektion. Gy. Samhällskunskap 1a1 – Mänskliga rättigheter och deras betydelse

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Mänskliga rättigheter och deras betydelse

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska omfatta mänskliga rättigheter, deras historia, betydelse och implementering i olika länder och kulturer, samt de utmaningar och hot som förekommer mot dessa rättigheter idag. Vidare ska fokus ligga på att diskutera hur medborgare och aktörer inom samhället kan agera för att främja och skydda mänskliga rättigheter.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för och diskutera centrala begrepp relaterade till mänskliga rättigheter. Det inkluderar att ur ett kritiskt perspektiv analysera olika former av kränkningar av mänskliga rättigheter samt beskriva internationella avtal och organisationers roll i skyddandet av dessa rättigheter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Mänskliga rättigheter (10 min)

• Ge en översikt över vad mänskliga rättigheter är och varför de är viktiga.
• Presentera FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och dess grundläggande principer.
• Diskutera skillnaden mellan negativa och positiva rättigheter.

Historik och utveckling av mänskliga rättigheter (15 min)

• Återge den historiska bakgrunden till mänskliga rättigheter och centrala händelser (exempelvis Förintelsen, medborgarrättsrörelsen).
• Beskriv utvecklingen från Nationernas förbund till nuvarande internationella institutioner.

Nuvarande utmaningar (15 min)

• Diskutera aktuella frågor kring mänskliga rättigheter, såsom flyktingkrisen, diskriminering och yttrandefrihet.
• Presentera fallstudier där mänskliga rättigheter kränkts och diskutera orsakerna bakom dessa händelser.

Medborgarengagemang för mänskliga rättigheter (10 min)

• Ge exempel på hur individer och grupper kan agera för att främja mänskliga rättigheter.
• Diskutera betydelsen av NGO:s och internationella samarbeten för att skydda mänskliga rättigheter.

Avslutande reflektion och diskussion (5 min)

• Sammanfatta lektionen och ställ frågor för att engagera eleverna i diskussionen.
• Be eleverna att fundera över deras ansvar som medborgare för att skydda mänskliga rättigheter.

Aktivitet

Eleverna ska arbeta individuellt eller i par för att skapa en affisch som lyfter fram en specifik mänsklig rättighet, dess betydelse och aktuella utmaningar. Affischen ska vara informativ och visuellt tilltalande, och de ska presentera sina affischer för klassen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

1. Vad är FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna?
◦ Det är ett dokument som fastställer de grundläggande rättigheterna och friheterna som alla människor har rätt till.
2. Nämn två exempel på mänskliga rättigheter.
◦ Rätten till liv och rätten till yttrandefrihet.
3. Vad innebär negativa rättigheter?
◦ Negativa rättigheter innebär att staten inte får göra något som begränsar individens frihet (exempelvis att inte bli fängslad utan rättvis rättegång).
4. Vilka är några aktuella hot mot mänskliga rättigheter idag?
◦ Diskriminering, censur och kränkningar mot flyktingar.
5. Hur kan individer engagera sig för mänskliga rättigheter?
◦ Genom att stödja/offentliggöra frågor om rättigheter, delta i kampanjer och stödja NGO:s.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en uppsats på 400 ord där de diskuterar en specifik mänsklig rättighet och dess betydelse i dagens samhälle. De ska också inkludera exempel på hinder för att uppnå denna rättighet.

Fördjupningsuppgift

En fördjupningsuppgift kan vara att skriva en analytisk rapport på 1500 ord där eleven undersöker en specifik kränkning av mänskliga rättigheter, dess bakomliggande orsaker, följder och vad som görs internationellt för att motverka sådana kränkningar. Eleven ska också föreslå strategier för att effektivt skydda de berörda rättigheterna.

Förslag för nästa lektion

Tema: Internationella konventioner och samarbeten
Nästa lektion kan handla om internationella konventioner, såsom konventionen om barnets rättigheter och hur internationella organisationer som FN och EU arbetar för att skydda mänskliga rättigheter. Lektionen bör behandla specifika exempel på framgångar och utmaningar i dessa samarbeten, och hur dessa relaterar till elevens eget engagemang och ansvar. Kunskapskrav som är aktuella inkluderar att analysera internationella avtal och deras påverkan på mänskliga rättigheter.

Förberedelser

• Samla material och exempel på mänskliga rättigheter och aktuella fallstudier.
• Förbereda affischmaterial och eventuella exempel på tidigare affischer från liknande uppgifter.
• Strukturera presentationen av internationella konventioner och hur de tillämpas i praktiken.


Modern Tillbaka-knapp