Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Samhällskunskap 1b – Demokrati och politiska system

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1b
Tema: Demokrati och politiska system

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån grundläggande demokratimodeller.

Kunskapskrav

Eleven kan, med säkerhet och på ett strukturerat sätt, uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer samt formulera sig självständigt i förhållande till källorna.

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till demokrati (10 min)

Definiera vad demokrati innebär och diskutera dess historiska bakgrund.
Ge exempel på olika demokratimodeller, som direkt och representativ demokrati.
Presentera viktiga aktörer i en demokrati, såsom medborgare, politiska partier och myndigheter.

2. Politiska system i Sverige (15 min)

Beskriv den svenska politiska strukturen med fokus på riksdag, regering och kommunala nivåer.
Redogör för valprocesser och hur medborgarna kan delta i beslutsfattande.
Analysera hur maktfördelning fungerar inom dessa system.

3. Demokrati inom EU (15 min)

Introducera hur EU:s institutioner fungerar och hur de påverkar demokratiska beslut i medlemsländerna.
Diskutera Europaparlamentets roll och hur medborgare kan påverka EU-politik.
Ge exempel på hur EU:s politik kan påverka nationella lagar.

4. Källkritik och informationssökning (10 min)

Gå igenom grundläggande metoder för källkritik, inklusive hur man bedömer källors trovärdighet.
Diskutera vikten av att använda flera källor för att få en nyanserad bild av en fråga.
Förklara hur eleverna kan använda digitala verktyg för att samla och bearbeta information.

5. Diskussion och reflektion (5 min)

Låt eleverna reflektera och diskutera vad de lärt sig om demokrati och dess betydelse.
Ställ frågor som kan få dem att tänka kritiskt över de presentationer som gjorts.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper om 3-4 personer välja ett land och undersöka hur demokratin är uppbyggd där. De ska fokusera på politiska institutioner, valprocesser och medborgarnas påverkan. Resultatet ska presenteras muntligt för klassen. Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.

Exit-ticket

• Vad kännetecknar en demokrati? Svar: Folkets rätt att delta i beslutsprocesser.
• Nämn två olika former av demokrati. Svar: Direkt demokrati och representativ demokrati.
• Vilken institution är ansvarig för lagstiftning i Sverige? Svar: Riksdagen.
• Hur kan medborgare påverka EU:s beslut? Svar: Genom att rösta i Europaparlamentsval.
• Varför är källkritik viktigt? Svar: För att säkerställa informationens trovärdighet och relevans.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en reflektion (300-400 ord) om hur olika demokratimodeller påverkar medborgarnas engagemang och politiska deltagande i olika länder.

Fördjupningsuppgift

Eleven ska analysera en vald demokrati (exempelvis Sveriges eller ett annat lands) och diskutera dess styrkor och svagheter med fokus på medborgares rättigheter och skyldigheter. Vidare ska eleven reflektera över hur demokratins strukturer kan påverka samhällsutvecklingen och ge exempel på aktuella politiska frågor i landet.

Förslag för nästa lektion

Nästa lektion: “Politiska ideologier och deras påverkan”. Nästa lektion är relevant eftersom den kopplar direkt till temat demokrati genom att utforska hur olika ideologier (som liberalism, socialism och konservatism) formar politiska system och beslutsfattande inom demokratier. Under lektionen bör eleverna få möjlighet att diskutera och analysera hur dessa ideologier påverkar samhällsfrågor.

Förberedelser

• Samla in aktuella exempel på olika länders demokratiska system.
• Förbered digitala verktyg för informationssökning och källkritik.
• Skapa gruppindelningar för den praktiska aktiviteten.


Modern Tillbaka-knapp
×