Terminsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Svenska – Återberättande text och språkutveckling
Tema: Återberättande texter och språkkunskaper
Återberättande text och språkutveckling (19 aug – 20 dec)
V.34
– Lektion 1: Introduktion till återberättande texter
– Lektion 2: Skillnader mellan berättande och återberättande text
– Lektion 3: Läsning av exempel på återberättande texter
– Lektion 4: Handstilsträning och skrivprocessen
V.35
– Lektion 1: Att sammanfatta en berättelse
– Lektion 2: Arbeta med substantiv
– Lektion 3: Läsa och diskutera en återberättande text
– Lektion 4: Handstil – finputsning och övningar
V.36
– Lektion 1: Inledning och avslutning i återberättande texter
– Lektion 2: Arbeta med verb
– Lektion 3: Skriva en egen kort återberättande text
– Lektion 4: Läsning och reflektion av klasskamraters texter
V.37
– Lektion 1: Att använda adjektiv i texter
– Lektion 2: Skriva och redigera (del 1)
– Lektion 3: Berätta för klassen (muntlig presentation)
– Lektion 4: Handstil och presentationsteknik
V.38
– Lektion 1: Bedömningsuppgift – återberättande text
– Lektion 2: Ordklass genomgång: substantiv och verb
– Lektion 3: Läsning av mer komplexa texter
– Lektion 4: Handstil och koppling till texter
V.39
– Lektion 1: Återberätta en klassisk saga
– Lektion 2: Ordklass: Adjektiv och hur de påverkar textens känsla
– Lektion 3: Skrivuppgift: Återberätta en upplevelse
– Lektion 4: Läsa och diskutera textens innehåll
V.40
– Lektion 1: Att ge och ta emot konstruktiv feedback
– Lektion 2: Ordklassövningar – kombinera substantiv, verb och adjektiv
– Lektion 3: Repetition av återberättande text
– Lektion 4: Handstil – skriva om övningar
V.41
– Lektion 1: Sammanfatta och reflektera över lärandet
– Lektion 2: Arbetspass med fokus på skrivande
– Lektion 3: Skriva och illustrera en egen berättelse
– Lektion 4: Redovisning av egna texter
V.42 (Höstlov)
V.43
– Lektion 1: Återkoppling på skrivande
– Lektion 2: Analysera återberättande text från kamrat
– Lektion 3: Läsning av korta noveller
– Lektion 4: Handstil – öva på fullständiga meningar
V.44
– Lektion 1: Skriva en återberättande text i grupp
– Lektion 2: Använda ord och fraser för att förbättra texter
– Lektion 3: Läsa och diskutera texter i par
– Lektion 4: Handstil och öva på texters rytm
V.45
– Lektion 1: Slutbedömning av återberättande texter
– Lektion 2: Reflexion över arbetet med återberättande text
– Lektion 3: Introduktion till nästa område (kort sammanfattning kring språklig variation)
– Lektion 4: Handstil och avslutande övningar
V.46
– Lektion 1: Repetition och utvärdering av begrepp
– Lektion 2: Praktiska övningar till språkliga begrepp
– Lektion 3: Förbereda sig inför lovet med läsning
– Lektion 4: Handstil – sammanfatta terminen
V.47
– Lektion 1: Reflektera över höstterminens lärande
– Lektion 2: Planera för vårterminens tema
– Lektion 3: Avslutande aktivitet (ex. skapande projekt)
– Lektion 4: Förberedelse av arbetsportfölj
V.48
– Lektion 1: Lektioner med fokus på läsning av olika genrer
– Lektion 2: Uppföljande aktiviteter och återkommande ordklasser
– Lektion 3: Sammanhandling av texter från terminen
– Lektion 4: Handstil och avslutning av terminen
V.49
– Lektion 1: Utvärdering av hela terminen och självbedömning
– Lektion 2: Sammanställning av arbeten
– Lektion 3: Presentera sina skrifter för klassen
– Lektion 4: Avslutande gästföreläsning, om språkutveckling
V.50
– Lektion 1: Sammanfatta lärdomar från gästen
– Lektion 2: Förbereda sig inför lovet med läsning
– Lektion 3: Reflektera över hur man kan fortsätta utvecklas
– Lektion 4: Handstilsövningar som återkoppling
V.51
– Lektion 1: Avslutande reflektion över språkutvecklingen
– Lektion 2: Planera nästa termin
– Lektion 3: Laga vackra kort med sommarens minnen
– Lektion 4: Avslutande fest och sja av klassens arbete