En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Samhällskunskap 2 – Demokratins utmaningar

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Samhällskunskap 2
Tema: Demokratins utmaningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på de utmaningar som demokratin står inför i nutiden, inklusive desinformation, populism, och politisk polarisering. Eleverna ska också få insikt i hur dessa fenomen påverkar medborgarnas engagemang och samhällsdebatten.

Kunskapskrav

Eleven kan analysera och diskutera aktuella samhällsfrågor med fokus på demokratins villkor. I sin analys använder eleven samhällsvetenskapliga begrepp och metoder, samt värderar olika aktörers betydelse i den politiska debatten.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till demokratins utmaningar (10 min)

– Förklara vad som menas med demokratins utmaningar och ge exempel på aktuella problem, såsom desinformation och populism.
– Diskutera hur dessa utmaningar kan påverka det politiska klimatet och medborgarnas förtroende för demokratin.
– Presentera kort historiska perspektiv på hur demokratin har utvecklats och vilka hot den har ställts inför.

Gruppdiskussion kring desinformation (15 min)

– Dela in klassen i grupper där varje grupp får i uppdrag att identifiera exempel på desinformation och dess påverkan på samhällsdebatt och valprocesser.
– Låt grupperna diskutera och sammanfatta sina insikter, samt hur medvetenhet kring desinformation kan öka.

Analys av politisk polarisering (15 min)

– Introducera begreppet politisk polarisering och låt eleverna arbeta i par för att undersöka en aktuell händelse där polariseringen har varit tydlig.
– Diskutera faktorer som bidrar till ökad polarisering, inklusive sociala medier och partipolitisk strategi.

Avslutande reflektion (10 min)

– Låt eleverna skriva ner tre tankar de fått under lektionen om demokratins utmaningar och vad som kan göras för att motverka dessa.
– Be några elever dela sina reflektioner för att öppna diskussionen om lösningar och engagemang.

Aktivitet

Eleverna ska skriva ett kort debattinlägg där de argumenterar för eller emot en aktuell samhällsfråga kopplad till demokratins utmaningar, som desinformation eller populism. Inläggen ska presenteras och diskuteras i klassen för att uppmuntra kritiskt tänkande och öppen dialog.

Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

1. Vad menas med desinformation?
– Desinformation avser spridning av falsk eller vilseledande information som kan påverka opinionen och den politiska debatten.

2. Nämn en effekt av politisk polarisering.
– Politisk polarisering kan leda till ökad splittring i samhället, där det blir svårare att nå enighet kring viktiga samhällsfrågor.

3. Hur kan sociala medier påverka demokratin?
– Sociala medier kan både främja demokratisk delaktighet men också sprida desinformation och förstärka polarisering genom ekokammare.

4. Ge ett exempel på hur utbildning kan motverka desinformation.
– Genom att undervisa om källkritik och mediekunskap kan individer lära sig att noggrant värdera information och skilja mellan fakta och falska påståenden.

5. Vad kan individer göra för att stödja demokratin?
– Individer kan engagera sig i samhällsfrågor, rösta, och sprida medvetenhet om väsentliga frågor för att motverka desinformation och polarisering.

Hemläxa

Skriv en uppsats (700 ord) där du analyserar en specifik samhällsfråga kopplad till demokratins utmaningar. Diskutera vilka intressen som påverkar debatten och inkludera en källkritisk analys av minst två olika källor som behandlar samma fråga.

Fördjupningsuppgift

Elever som vill fördjupa sig kan genomföra en fallstudie av en specifik händelse där demokratin har utmanats av populism eller desinformation. Uppsatsen ska inkludera en detaljanalys av aktörerna involverade inklusive politiska partier, mediekällor och medborgarorganisationer.

Förslag för nästa lektion

Fokus på medborgarengagemang och dess betydelse för demokratin. Nästa lektion kan undersöka olika sätt som medborgarna kan engagera sig i det demokratiska systemet och hur detta engagemang kan hjälpa till att adressera aktuella utmaningar.

Förberedelser

– Samla exempel på aktuella samhällsfrågor och medierapporter relaterade till demokratins utmaningar.
– Förbered material som stödjer debattinläggen och diskussionerna.
– Utveckla en guide för att hjälpa eleverna att arbeta källkritiskt.


×