Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Svenska – Djur och deras livsmiljö

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Djur och deras livsmiljö

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla djurs livsmiljöer, inklusive hur olika djur lever och anpassar sig till olika miljöer som skog, hav och öken. Eleverna ska även få möjlighet att utveckla sin förmåga att kommunicera skriftligt och muntligt om dessa ämnen.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna beskriva och förklara djurs egenskaper och livsmiljöer och kommunicera sina tankar både i tal och skrift.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till livsmiljöer (10 min)

• Presentera dagens tema och diskutera vad en livsmiljö är.
• Fråga eleverna vilka livsmiljöer de kan namnge och koppla varje miljö till djur som lever där.
• Visa bilder på olika livsmiljöer: skog, hav och öken.

Berättelse om ett djur i sin livsmiljö (15 min)

• Läs en berättelse eller visa en kort film som beskriver ett specifikt djur och dess livsmiljö.
• Ställ frågor under läsningen, såsom “Vad äter djuret?” och “Hur anpassar det sig till sin miljö?”.
• Diskutera vad eleverna har lärt sig om djurets livsmiljö.

Gruppdiskussion och brainstorm (15 min)

• Dela in eleverna i grupper och ge dem en livsmiljö var (skog, hav, öken).
• Be dem brainstorma om vilka djur som finns i deras livsmiljö och vilka egenskaper dessa djur har.
• Ge varje grupp tid att förbereda en kort presentation av sina idéer.

Presentationsrunda (10 min)

• Låt varje grupp presentera sin livsmiljö och de djur som tillhör den.
• Ställ följdfrågor och diskutera skillnaderna mellan livsmiljöerna, samt hur djuren anpassar sig.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

• Sammanfatta lektionen genom att fråga eleverna vad de har lärt sig om djur och deras livsmiljöer.
• Diskutera varför det är viktigt att förstå hur miljön påverkar djurens liv.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en “livsmiljö-plansch” där de ritar sin valda livsmiljö och inkluderar minst tre djur som bor där. De kan använda bilder, klippa ut djurbilder och skriva namnen på djuren. Denna aktivitet förstärker lektionens innehåll och ger möjlighet att vara kreativa.
Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

• Nämn tre livsmiljöer. (exempel: skog, hav, öken)
• Vilket djur bor i skogen? (exempel: älg)
• Hur är djuren anpassade till sin livsmiljö? (exempel: päls för att hålla sig varm)
• Vilken livsmiljö tyckte du var mest intressant? (exempel: havet)
• Kan du ge ett exempel på en anpassning ett djur har? (exempel: klor på en katt)

Hemläxa

Eleverna ska välja ett djur och skriva en kort text (ca 50-75 ord) om dess livsmiljö, tillsammans med en bild av djuret eller miljön de valt.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan göra en presentation (skriftlig och muntlig) om ett specifikt djur och dess livsmiljö, där de beskriver djurets anpassningar och vikten av livsmiljön för djurets överlevnad. De bör inkludera bilder och fakta.

Förslag för nästa lektion

Djurs roll i ekosystemet. I nästa lektion kan fokus ligga på att diskutera vad ekosystem är och vilken roll olika djur spelar i dem. Det är relevant för att förstå hur djur och livsmiljöer är sammanlänkade, och vilken påverkan förändringar i miljön kan ha på djuren.

Förberedelser

• Samla bilder och material om olika livsmiljöer och djur.
• Förbereda en berättelse eller film om ett djur i sin livsmiljö.
• Se till att det finns material för livsmiljö-planschen.


Modern Tillbaka-knapp