Lektionsplanering
Årskurs: 2
Ämne: Svenska
Tema: Läsförståelse och samtal
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Arbeta med att läsa och förstå olika typer av texter. Dela med sig av sin egen förståelse av texten i samtal. Utveckla sin förmåga att ställa och svara på frågor om texter.
Eleven kan läsa och förstå innehållet i korta, enkla texter samt kan delge sina tankar och åsikter om vad de läst.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till läsförståelse (10 min)
Förklara vad läsförståelse innebär och varför det är viktigt. Diskutera olika sätt att närma sig en text (skumläsa, noggrann läsning). Ställ frågor kring bilder och titlar innan ni läser en text.
Gemensam läsning av en text (15 min)
Välj en kort text att läsa tillsammans. Pausa för att ställa frågor om textens innehåll och budskap. Låt eleverna dela med sig av sina egna tankar under läsningens gång.
Pardiskussioner (10 min)
Låt eleverna diskutera texten i par. Ge dem specifika frågor att diskutera, såsom vad de tyckte om texten och vad de lärde sig. Cirkulera i klassrummet och lyssna på diskussionerna.
Skriftlig reflektion (10 min)
Be eleverna skriva ner sina tankar om texten utifrån diskussionerna. De kan svara på frågor som “Vad handlade texten om?” och “Vilka känslor väckte den hos dig?”.
Avslutning (5 min)
Sammanfatta lektionen och prata om vikten av att dela tankar med andra och lyssna till andras perspektiv.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en läslogg där de skriver enkla sammanfattningar och sina tankar om de texter de läst under veckan. De ska också inkludera en personlig reflektion om vilken text de tyckte bäst om och varför. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
Vad är läsförståelse? Svar: Förmågan att förstå och tolka en text.
Nämn en strategi du lärde dig för att läsa bättre. Svar: (Till exempel skumläsa eller noggrann läsning).
Vad handlade texten om? Svar: (Kort sammanfattning av textens innehåll).
Vad tyckte du om texten? Varför? Svar: (Eleven delar sin åsikt).
Vilka känslor väckte texten hos dig? Svar: (Ärlig reflektion om känslor).
Hemläxa
Eleverna ska välja en bok och läsa under veckan. De ska skriva en kort sammanfattning av boken (50-100 ord) och vara beredda att dela med sig av den i klassen.
Fördjupningsuppgift
Eleverna får i uppdrag att analysera en text på djupet genom att identifiera teman och budskap samt illustrera sin förståelse genom att skapa en egen bildnovell som sammanfattar textens innehåll och budskap.
Förslag för nästa lektion
Bokprat: I nästa lektion får eleverna möjlighet att presentera sina böcker för klassen. De ska framföra sina sammanfattningar och dela med sig av vad de gillar med boken. Lektionen ska fokusera på att stärka elevernas muntliga framställning samt att utveckla förmågan att resonera kring innebörden av olika texter.
Förberedelser
Välj en lämplig text för gemensam läsning. Förbered frågor för diskussion i par. Skapa strukturer för läsloggen.