Lektion. Åk. 4. Svenska – Presentation av faktatexter

Lektionsplanering

Årskurs: 4
Ämne: Svenska
Tema: Presentation av faktatexter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att presentera och muntligt återge fakta och information på ett tydligt sätt. Fokus bör ligga på att anpassa språket till syfte och mottagare, samt att utveckla förmågan att samarbeta och ge konstruktiv feedback.

Kunskapskrav:

Eleven kan framföra och återge information från faktatexter med viss säkerhet. Eleven deltar aktivt i diskussioner och kan ge konstruktiv feedback på andras arbete.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till presentationer (10 min)

– Gå igenom syftet med att presentera en faktatext och vikten av muntlig kommunikation.

– Diskutera hur man engagerar sina lyssnare genom rörelse, ögonkontakt och varierad röst.

– Presentera exempel på hur man kan strukturera sin presentation (t.ex. inledning, huvuddel, och avslutning).

Elevernas presentationer (30 min)

– Dela in klassen i grupper där varje elev får tid att framföra sin presentation.

– Sätt en tidsram (t.ex. 3-5 minuter per presentation) för att alla ska få möjlighet att presentera.

– Cirkulera och ge feedback under presentationerna, både till eleverna och till gruppen som lyssnar.

Reflektion och diskussion (10 min)

– Samla klassen för en gemensam reflektion om presentationerna.

– Diskutera vad som gick bra, vilka olika ämnen som presenterades och vad de lärde sig av varandra.

– Ha en öppen diskussion där eleverna kan ställa frågor till varandra om de olika ämnena.

Eleverna får i små grupper diskutera och ge varandra feedback på presentationerna, fokus kan ligga på vad som fungerade bra och vad som kan förbättras. De ska dokumentera sin feedback för att kunna använda den i framtida presentationer.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

– Hur väl lyckades du med din presentation?

◦ Jag tycker att jag lyckades [elevens reflektion].

– Vad var det bästa med en klasskamrats presentation?

◦ Det bästa var [elevens reflektion].

– Vilken feedback gav du till en klasskamrat?

◦ Jag gav feedback om [elevens feedback].

– Vad skulle du göra annorlunda nästa gång du presenterar?

◦ Jag skulle [elevens insikt].

– Hur kände du dig under presentationen?

◦ Jag kände mig [elevens känsla].

Hemläxa

Skriv en kort reflektion (100-150 ord) om din upplevelse av att presentera och få feedback. Vad lärde du dig? Hur ska du använda feedbacken i framtiden?

Fördjupningsuppgift

Eleven får i uppgift att göra en djupare analys av ett ämne de har presenterat och skriva en ny faktatext (minst 600 ord) med mer detaljerad information och de källor som användes. De ska också inkludera en källförteckning. Syftet är att öka elevernas förmåga att undersöka ämnen djupare och att praktisera korrekt källhantering.

Förslag för nästa lektion

Projektarbete om ett valfritt ämne. Den nästa lektionen kan fokusera på att eleverna påbörjar ett längre projektarbete kring ett ämne de är intresserade av. Eleverna får möjlighet att fördjupa sig mer, hitta olika källor och strukturera en längre text som avslutas med en presentation av sitt arbete. Det ger dem också en chans att arbeta självständigt och kreativt.

Förberedelser

– Sätt ihop en lista med ämnen som kan inspirera eleverna i deras projektarbete.

– Förbered material och resurser som kan användas under projektarbetet, exempelvis böcker och datorkällor.

– Skapa ett schema för hur projektarbetet ska genomföras under kommande lektioner.


Modern Tillbaka-knapp